taffaqquh fidden

INSYAALLAH..09 MUHARRAM 26 DEC (SABTU)SELEPAS SOLAT MAGHRIB..AF USTAZ AHMAD MUNAWIR HJ SALEHUDIN...TERUS KAN KE SURAU TAMAN MELATI...DATANGLAH BERAMAI-RAMAI

Friday, December 18, 2009

KEBAJIKAN CARA BN



Minggu lalu saya memperbaharui cukai jalan untuk motorsikal.Cukai jalan memang telah di mansuhkan sejak beberapa tahun lalu melalui dasar keprihatinan BN kepada golongan berpendatan rendah.
Kononnya untuk menggalakan rakyat memperbaiki taraf hidup dgn berjimat wang bayaran cukai jalan RM30-60 setahun berdasarkan cc motorsikal.
Pada awal julai 2009 polisi kebajikan ini dilanjutkan pula dgn potongan harga kepada sesiapa yg mengambil lesen motorsikal.

DASAR TIDAK IKHLAS
Namun apa yg saya alami minggu lalu adalah seseuatu yg rakyat 1 Malaysia wajib faham mengenai BERI TANGAN KANAN , AMBIL TANGAN KIRI pemerintah BN
Motorsikal sy berusia lebih 7 tahun. Mengikut dasar lama, motorsikal yg selesai ansuran (hutang) tidak perlu lagi mengambil polisi first party atau komprehensif yg harganya mahal mencecah RM200. Memadai polisi third party yg hanya dlm lingkungan RM60 - 80 sahaja.
Tapi kali ini,kerani di pejabat pos memberitahu peraturan baru KERAjaan motorsikal dibawah 10 tahun mesti mengambil polisi komprehensif.Oleh kearan motorsikal sy melebihi 120cc maka harga insuran nya hampir RM250.Bayangkan jumlah ini cukup untuk menampung belanja pasar golongan berpendatan sederhana untuk seminggu. Bagi keluarga yg tidak ramai dan bukan di kawasan bandar cukup untuk belanja 1 bulan.
Inilah sebenarnya polisi KERAjaan BN. Mereka mengurangkan harga pada satu perkhidmatan dan dlm masa yg sama menaikkan perkhidmatan yg lain.Hancurlah KERAjaan zhalim. Memang dlm baget 2010 ada disebut pemotongan cukai pendapatan dan penambahan subsidi.Tapi kita dapati barang barang keperluan harian naik mendadak.
KERAjaan kemudian mempersalahkan pengeluar krn menaikan harga sewenang wenangnya. Rakyat telah diperbodohkan 2kali. Mustahil pengeluar besar seperti nestle,lever brothers dan lain lain boleh menaikan harga sesuka hati tanpa disaman ole KERAjaan. Mereka pengilang besar bukannya beroperasi bangsal belakang rumah yg boleh lari jika dicari penguat kuasa.

WUJUD PERJANJIAN
Jadi mengapa mereka boleh menaikan harga? Berkemungkinan mereka ada perjanjian dgn KERAjaan untuk ganti penambahan subsidi yg diberikan. Perkara ini juga berlaku pada syarikat insuran tadi. Mustahil insuran motorsikal boleh diubah polisi nya bawah 10 tahun perlu first party tanpa pengetahuan KERAjaan. Jika KERAjaan membenarkan,apakah motifnya? menampung pengurangan cukai? Kalau benar, memang betul betul KERA
Hal yg sama berlaku pada pengusaha gula yg hanya dimonopoli segelintir syarikat yg rapat dgn KERAjaan. Ubat ubatan yg melambung harganya, juga beras yg dikuasai oleh kroni BN. Mereka monopoli dan terus menekan rakyat, inilah yg membuat rakyat semakin muak dan menyampah pd KERAjaan. Susah untuk kita bertemu seperti polisi Pakatan rakyat beri air percuma,hadiah untuk warga emas tanpa mengenakan apa apa cukai tambahan.
Wang sudah menjadi mainan KERAjaan BN yg mengaut keuntungan negara dan terus menindas rakyat dari satu perkara ke satu slogan..KERAjaan zhalim pasti akan hancur..

Pengguna Resah bersama penulis
Gombak,S'gor

Saturday, November 21, 2009



aku membelek akhbar.tengok wajah-wajah riang anak bangsa aku yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam exam UPSR...aku tak berapa hairan sangat dengan prestasi anak-anak bangsa aku yang duduk di bandar, cuma tumpuan aku agak kaget dan tersentap bila ada cerita sedih disebalik kejayaan mereka di luar bandar.

gambar kat atas aku amik kat utusan. cerita kejayaan anak bangsa aku ummu aiman yang berjaya daapt 5A dalam upsr. back gorund dia dari kalangan keluarga susah. bapanya hanya mengambil upah menyulam anak padi di bendang.

gambar ke dua, muhammad nabil yang cacat kaki kirinya jugak berjaya dalam exam UPSR.

aku membelek akhbar utusan mukasurat 14 dan 15.

di muka surat 14 ada gambar cukup menyayat hati. gambar anak bangsa aku bernama muhammad zikri mohd yunan yang menziarahi kubur bondanya sambil membawa slip keputusan 5A upsr nya... gambar tu kata budak bertuah ini ada di melaka. aku tak mampu nak cakap apa-apa lah bila aku tengok adik zikri melutut di pusara bondanya ..aku yakin dia nak bagitau bondanya bahawa dia mendapat 5a !..ya allah rasa sedih dihati..aku mintalah agar ali rustam memberikan biasiswa penuh kepada adik zikri ni..jagalah kos pembelajaran dia,letakkan dia kat mana-mana MRSM .

muka surat 15 lagi syahdu..adik izzati di ipoh perak mendapat 5a tetapi sekadar melihat keputusan examnya di papan kenyataan sekolah. pasal apa ? pasal mak bapak dia ada berhutang RM57 yuran tahunan sekolah. dek kerana RM57 inilah adik izati tak dapat PEGANG SLIP sepertimana rakan-rakan yang lain..

dr zambry dll pemimpin umno dari negeri yang aku sebutkan... kau tahu apa yang perlu kau lakukan ! korang tengok sendirilah cerita anak-anak bangsa kita yang hebat ini dalam akhbar utusan hari ini..ini lambang cekal,lambang gigih anak melayu !

aku doakan seluruh anak bangsaku berjaya di dunia dan akhirat ! amin
Posted by GAP KEMBALI at 5:24 PM

Wednesday, November 11, 2009

KEBENARAN MENGHAPUS KEBATILAN


Salam to all..PAS for all..aku ada cerita nak kongsi kat korang.,mana tau ada korang yg tak berapa nak paham apa itu islam..nak bagitau sikit je apa erti perjuangan..nak bagi kenal mana sebenar pejuang islam..mana pejuang bukit uhud..yg mana pejuang yg hanya angguk angguk..bunyi mcm keras je..memang KENA keras kalau nak perkasa..

Cerita ni cerita lama..tapi ada gunanya kalau betul asas perjuangan PAS memang perjuangkan islam..aku tau umno bukan membela islam..tapi kena ingat PAS tidak boleh melakukan islam sesuka hati PAS kalau tak mahu PAS terus kalah dan terus di hina..lebih takut kalau kita juga akan tewas di akhirat..minta dijauh kan tuhan..

Hari tu bila Hj Nizar pegang lilin..apa korang rasa..aku melihat 2 benda
1. Nabi tak pegang lilin bila orang kafir mati..
2. Hj Nizar tak kuat sebagaimana aku ingatkan..tunduk dan patuh pada cina..kenapa tak Hj Nizar kata kita org islam tak boleh buat benda ni..masyarakat nampak Hj Nizar di bayangi cina..

Bukan tu aku nak cerita..bila ini berlaku Dr Zambry ambil kesempatan..front page akhbar dia buat statement “mana dia ulama Pas ni,tolong jelaskan”

Tok guru Nik Aziz pulak, bila dengar Dr Zambry cakap mcm tu, esoknya tok guru latah pun keluar fatwa “tu lilin budaya,bukan lilin agama” lepas tu abeh budak budak islam pi pegang lilin kat Kg Koh..

SAH !!tok guru dah kena perangkap Dr Zambry..Dr Zambry memang harapkan jawapan dari tok guru..mcm mana tok guru tak boleh nampak benda mcm ni..aku pun boleh nampak..mana perginya cerita Saidina Ali yg diludah oleh kafir laknatullah yang hanya tinggal untuk dipenggal kepalanya..lain kali kalau nak lawan politik umno tanya aku..

Dr Zambry tak jawap balik..dia hanya nak tok guru jawap..dan benar lah telahan dan agakan Dr Zambry dan puak puak omno yg berjaya membaca kepala otak Mursyidul Am kita..maknanya Dr Zambry berjaya mengawal politik PAS yang tanpa silap..dan kita sebagai penyokong..menyokong membuta tuli..wala’ apakah ini

Aku mengharapkan tok guru akan jawap “mungkin Hj Nizar terlanjur, ambo sebagai Mursyidul Am PAS akan memanggil beliau”

Jika itu berlaku kita telah menyelamat juga3 perkara..pertama kita telah berjaya dalam akidah dan perjuangan islam kita dan kedua masyarakat akan nampak kesungguhan PAS dalam beragama serta yg ketiga Dr Zambry dan umno akan hilang arah serta tak dapat membaca teori politik PAS..kerana Dr Zambry dan umno tahu politik PAS hanya dikepala Mursyidul Am..aku terima qada' dan qadar allah sepertimana aku terima Perak di rampas umno..

Rentetan dari itu dari satu perkara ke satu perkara menimpa kita ..tak payah aku nak cerita kat sini..bila Cuma kita cuba menyembunyi kan kebenaran dan hak allah, pasti akan allah akan mendedahkan keburukan..korang jangan kata itu ujian..itu semua bala allah..

Aku utarakan ini bukan kerana aku kurang ajar..tapi aku berpegang pada ayat allah surah an nisa’ permulaan ayat 59.. aku bukan lari dari perjuangan..panggil lah aku bila bila masa walau tengah malam pun..untuk islam aku sanggup..

Insyaallah nanti akan aku sudahkan cerita ini lebih mengharukan..aku sayangkan jemaah islam sekalipun jemaah islam yang baru muncul itu akan bernama umno..pesan nabi “akhir zaman nanti duduklah kamu didalam jamaah,supaya dapat menjaga iman kamu”


KEBATILAN TAK AKAN TERHAPUS DENGAN KEBATILAN..
Yang baik dari ALLAH…

Tuesday, October 27, 2009

2 aziz yang memandai mandai






`Alif Laam Miim. Ghulibatirruum` Bermaksud- Hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahui. Orang-orang Rom telah dikalahkan. Ar-Rom 1-2. Selawat dan salam penuh kasih sayang kepada Rasul saw, kaum keluarga baginda dan semua para sahabat yang dihormati sekelian. Kepada semua saudara ummah yang tetap memperjuangkan kebenaran di zaman ini semoga terus mendapat petunjuk.

Jika gelagat kedua-dua Abd Aziz yang telah menjadi bualan ramai itu tidak melibatkan kepentingan dan masa depan ummah, saya pun tidak rasa perlu untuk masuk campur lagi kerana telah banyak kita dengar pandangan yang pro dan kontra berkaitan provokasi mereka. Tetapi saya lihat masih tidak ada atau terlalu sedikit yang benar-benar meletakkan kepentingan ummat Islam sebagai kayu pengukur kepada pro dan kontra pandangan-pandangan tersebut. Saya ingin mengajak ummat Islam semua melihat serta menilai apa untung dan ruginya menyokong atau menyanggah pandangan tersebut ataupun mempunyai pandangan yang lain supaya lebih memberi manfaat kepada ummah.

A.Aziz yang pertama sebagai ahli akademik, pensyarah undang-undang yang selama ini dilihat pro PAS telah membuat kritikan yang agak `ultra` sehingga masuk campur dalam urusan kepimpinan PAS dan cuba membuat provokasi berkaitan hirarki kepimpinan PAS kini, yang ideal bagi pandangan beliau supaya sesuai dan serasi dengan rakan dalam PR menghadapi lawan mereka BN. Keputusan pilihanraya kecil Bagan Pinang yang tidak memihak kepada PAS (PR) dijadikan antara asas utama logik akademik beliau. Walau pun dalam siri rentetan pilihanraya kecil sebelum ini memihak kepada PR sudah tidak penting lagi nampaknya bagi A.Aziz (1). Begitu juga sebaliknya biarpun banyak pandangan-pandangan beliau mengenai undang-undang dan demokrasi diguna pakai oleh ahli PAS serta pimpinannya sebelum ini, sekarang tidak! kerana beliau telah memasuki ruang `penalti` yang dirasakan bukan untuknya.

A.Aziz kedua yang memang telah dikenali mediamassa `pantang dijolok` lalu buat-buat latah mencadangkan provokasi kedua iaitu Muktamar Khas memilih pimpinan tertinggi bagi merealisasikan saranan ahli akademik yang menunjukkan prihatin kepada masa depan PAS itu. Sedangkan PAS baru saja memilih dan menerima mandat kira-kira 5 bulan yang lalu. Yang peleknya lagi, dia tu sendiri Mursyidul Am PAS, kalau perkara tu besar dan penting sangat, saya rasa elok saja dia yang panggil `meeting` Majlis Syura PAS dan taklah riuh seluruh dunia dan ummah pun tak pening kepala memikirkannya. Tetapi mungkin kerana selalu terbawa-bawa dengan tabiat `berpolitik` semua perkara nak dipolitikkannya. Gelombang kedua inilah bagi saya, sebenarnya yang menepati kemahuan dan kehendak banyak pihak-pihak yang berkepentingan di dalam dan di luar PAS. Mereka seolah-olah tidak dapat menerima keputusan muktamar yang tidak memihak kepada golongan pro Anwar lalu menunggu issu yang boleh dikira sesuai untuk dikocak dan digaulkan semula bagi memenuhi kepentingan mereka yang nampaknya sudah mulai hilang kesabaran serta kewarasan.

Jika diimbas kembali, sebelum muktamar PAS yang lalu telah wujud dua kecenderungan berikut;

1) Pro Anwar dengan berkiblatkan PR tanpa berdolak dalih lagi, bahasa mudah saya `percaya bulat-bulat` dengan Anwar dan DAP yang dinaungi oleh A.Aziz Nik Mat sebagai Mursyidul Am PAS serta puak-puak profesional yang kurang berpengalaman dalam PAS, contoh dalam issu 16 September.

2) Bersama dengan PR tetapi waspada dengan Anwar dan DAP serta bersedia pula untuk berbincang dengan sesiapa sahaja termasuk UMNO untuk kepentingan ummat Islam dan perjuangan Islam. Mereka dinaungi oleh Presiden, Timbalan dan mereka yang telah lama dalam sepak terajang politik Malaysia seperti Mustaffa Ali dan lain-lain yang dilebel sebagai `puak Erdogan` oleh golongan profesional.

Sebagai ahli biasa PAS, saya melihat wujudnya 2 kecenderungan tersebut mempunyai kepentingan atau latar belakang sejarah yang berbeza. Yang pro Anwar dan berpatah arang dengan UMNO ialah mereka yang percaya bahawa UMNO/BN adalah musuh utama bagi perjuangan Islam di Malaysia dan perlu ditentang habis-habisan. Untuk menentang UMNO/BN mereka merasa peribadi Anwar dan PR ada kekuatan yang ampuh bagi meruntuhkan kerajaan BN lalu ditegakkan kerajaan PR. Mereka seolah-olah mengkultuskan Anwar dan DAP kerana sudi berkawan dengan PAS. Kecenderungan inilah yang popular dan mudah untuk kita dapati di mana-mana. Tambahan pula ramai profesional menyebelahi dan mereka `smart` bertindak serta melebelkan musuh. Persoalan saya, mungkin juga ummah yang lain kerajaan PR itu sendiri nanti, apa asas dan dasar-dasar persetujuan bertulis mereka? Adakah Islam dan ummah jadi keutamaan mereka atau hanya aku-janji yang tidak boleh dipegang tetapi hanya menepati ciri-ciri populist dan kemahuan massa ?

Kedua, kecenderungan yang tidak popular dan masih dibayangi pengaruh PAS tradisi yang mengambil sikap berhati-hati dan dilihat lembab serta lambat bertindak, tidak agresif (kolot) tetapi ditakdirkan Allah swt masih menguasai pimpinan utama PAS selepas muktamar kecuali Mursyidul Am. Saya melihat kecenderungan pihak yang dilebelkan tradisi atau ortodok ini oleh pihak-pihak yang bernafsu besar ada mempunyai ciri-ciri atau sikap berhati-hati serta berprinsip warisan Almarhum Ustaz Fadhil Noor dalam menjalinkan perhubungan dengan pihak lain. Dan yang terlebih penting mereka tidak terus memutuskan hubungan dengan mana-mana pihak kerana nak menjaga atau mengambil hati kawan baru. Mereka bertindak sebagai sekurang-kurangnya lelaki kalau tidak `jantan` pun, bebas untuk berkahwin lebih dari seorang. Pihak satu lagi pula nak supaya PAS ni berwatak `perempuan` hanya boleh kahwin dengan seorang laki saja, kalau main kayu tiga atau empat, `pompuan` tu jahat namanya. Kepada ahli-ahli PAS, kerana saya pun ahli juga, PAS ni ibarat seperti `perempuan` ka atau lelaki sejati dalam kedudukan menjalinkan kerjasama ini?

PAS ni nak jaga kepentingan kekasih ka atau nak jaga kepentingan ummah? Kalau tidak berhajat nak tinggalkan kekasih pun, berkira la dengan orang tua-tua untuk kahwin bagi sah ada hitam putih baru la beranak pinak nanti tak timbul masalah. Takut nanti ada yang buat kerja sambut Deepavalli, ada yang dok kalut nak pi haji dan ada pula dok kira dah, nak dapat hadiah Christmas serta angpow Tahun Baru Cina. Kalau pun nak berbincang dengan UMNO dan Raja-raja Melayu untuk mengambil peluang supaya Islam boleh ditegakkan, bincanglah betul-betul! Nak takut dekat sapa? Kita buat untuk kepentingan kita, ummah dan Islam. Itulah siasah yang sepatutnya ada dan itulah yang Almarhum dulu tinggalkan. Saya doakan supaya PAS tidak terpengaruh dengan gerakan populist yang cuba mengikis saki baki perjuangan PAS yang masih ada kemahuan ikhlas diperingkat tradisi untuk memartabatkan Islam yang sebenar demi kepentingan ummah. Firman Allah bermaksud, `Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.` Al-Baqarah 143.

Jika mereka yang tak mau terima hakikat perjuangan Islam perlu begitu, merekalah sepatutnya mencari alternatif menubuhkan parti baru PUS misalnya `Pakate Untuk Semuo` A.Aziz Nik Mat boleh jadi Mursyid merangkap Presiden seumur hidup dan A.Aziz Bari layak jadi SU Agung Tetap. Timbalan, Naib-naib dan Ajknya banyak boleh pilih, popular belaka; Husam, Khalid Samad, Dr Mujahid, Hanipa Maidin, Ir Nizar, Dr Hatta, Dr Lo`Lo`, Dr Mareah dan ramai lagi kecuali ana. Sekian.

- katakanlah kebenaran itu walaupun ianya pahit -

Friday, September 4, 2009

PENYUCIAN HARTA



NISAB 2009

TAHUNAN RM7,900.00

HARGA EMAS HARIAN
RM108.84

KADAR NISAB TAHUNAN

TAHUN KADAR NISAB
2009 RM 7,900.00
2008 RM 6,400.00
2007 RM 6,100.00
2006 RM 6,148.76
2005 RM 4,577.59
2004 RM 4,235.16
2003 RM 3,725.93
2002 RM 3 ,182.99
2001 RM 2 ,826.30

Maksud hadis: " Tidak dikenakan ke atasmu apa-apa (zakat) sehingga sampai dua puluh dinar. Jika kamu memiliki dan sampai haulnya, maka padanya (zakat) setengah dinar)"
(Hadis riwayat Abu Daud dan Baihaqi )
1/2 dinar itu adalah 1/40 (2.5 %) daripada 20 dinar. Berdasarkan kiraan sekarang 20 dinar (miskal) emas itu bersamaan dengan 85 gram emas.

Mengikut jumhur ulama fiqh, kadar zakat pada harta yang melebihi nisab juga adalah sama iaitu 1/40 (2.5%) samada lebihnya itu sedikit atau banyak.

Manakala para ulama masa kini dan para pengkaji berpendapat bahawa kadar nisab matawang itu adalah mengikut kadar nisab emas iaitu 85 gram. Perkara ini telah sabit dengan dalil-dalil yang banyak bahawa nisab emas dan perak itu sama sahaja nilainya pada zaman Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam dan zaman al-Khulafa ar-Rasyidin. Satu dinar sama juga nilainya dengan 10 dirham dan sepakat para ulama bahawa nisab emas berbentuk dinar ialah 20 dinar dan nisab perak berbentuk dirham ialah 200 dirham.

Ulama as-Syafi'yyah menjadikan emas sebagai sandaran dalam menilaikan benda yang dicuri bukannya perak, yang mana jika benda yang dicuri itu sampai nilai 1/4 ( satu perempat ) dinar, maka wajib ke atas pencuri itu dikenakan potong tangan.
Katakan..mengikut harga pasaran sekarang harga satu gram emas (21 karat) ialah RM100.00, maka kadar 85 gram ialah RM100.00 x 85 = RM8500.00 (lapan ribu lima ratus ringgit malaysia).
Demikianlah nisab zakat matawang yang wajib zakat padanya yang didasarkan pada nilai emas.

Walaubagaimanapun, mestilah diambil perhatian bahawa nilai emas akan berubah dari masa ke semasa dengan sebab perubahan turun naik harga emas di pasaran. Oleh yang demikian Majlis Ugama Islam sebagai pihak yang menetapkan kadar zakat akan sentiasa mengikuti harga pasaran emas dan memaklumkan kepada orang ramai yang hendak mengeluarkan zakat wang simpanan mereka dari masa ke semasa.

Friday, August 28, 2009

MERDEKA JIWA



Tak lama lagi Malaysia akan menyambut ulang tahun kemerdekaan..tak kira lah cara macam mana kita mendapat kemerdekaan itu..dengan darah, dengan keringat, dengan putar belit atau dengan keterpaksaan..MERDEKA KAH KITA..merdeka sebenar adalah bebas dari neraka allah..

Hari ini aku melihat masjid..surau dipenuhi saf safnya oleh golongan tak kira usia muda..tua..tak kira waktu..semuanya bagaikan seganding mengimarahkan..yang bersembahyang..yang membaca al quran..dan yang sedang belajar fardu ain..ALHAMDULILLAH kita telah berjaya..

Hari ini juga aku melihat banyak pasaraya besar di bandar bandar utama di Malaysia kepunyaan MILIK KITA..juga kedai kedai runcit di taman, di kampung hampir kesemua nya MILIK KITA..ALHAMDULILLAH kita dah berjaya..

Pun hari ini aku juga melihat anak anak kita tidak lagi merempit,meragut,bersosial , berpeleseran , menagih dadah , menghirup arak , estacy , ice , bersekedudukan dan segala macam kerosakan..kebanyakan menghabis masa mendalami ilmu bermula dari pondok hingga ke Azhar.. ALHAMDULILLAH kita hampir selesai dengan masaalah sosial..

Dan sesungguh hari ini dapat juga aku melihat undang undang allah dapat dijalankan di bumi Malaysia..pencuri di potong tangan..penzina di rejam.. peminum arak di rotan ALHAMDULILLAH kita dah berjaya ..

Mana pergi nya PAS ni.. mana UMNO ni.. mana PKR ni..ALHAMDULILLAH semua itu tiada lagi..semua nya melagu kan al quran dirumah sendiri..tidak ada ceramah politik di hujung hujung kampung..tidak ada lagi putar belit di TV TV kerajaan..

Semuanya ke surau , masjid berdekatan dan pulang mengajar anak anak mengaji al quran di rumah , menghafal hadis , mentelaah kitab..kita sudah tiada minat lagi pada HARAKAH ..pada UTUSAN MALAYSIA.. paling tidak pun kita akan mentelaah SAIRUS SALIKIN

Kampung kampung .. taman taman .. bandar bandar.. tidak ada lagi UMNO,PAS mahupun KEADILAN..semuanya bersama bersatu dalam satu ukhuwah islamiah yang hebat.. ALHAMDULILLAH..tuhan telah menyatukan kita semua SESAMA ISLAM..

Dan tak lama lagi kita akan menyambut ULANG TAHUN KEMERDEKAAN MALAYSIA YANG KE 115 …INSYAALLAH……………….semuanya ini terjadi selepas UMNO berjaya dihancurkan..

Thursday, August 27, 2009

SAYANG KAN PAS


Aku ingatkan diriku bahawa ujian allah akan datang kepada kita selagi kita beriman dan bertaqwa kepadanya..ujian datang masa kita susah , masa kita senang , masa kita sihat juga masa kita sakit..paling penting sejauh mana kita menghadapi ujian demi ujian bagi menjadi kan kita golongan yang beriman dan bertaqwa.. JANGAN KAMU KATA KAMU BERIMAN SELAGI MANA BELUM DI UJI…

Semoga apa yg aku utarakan ini tidak menimbulkan kemarahan semua pihak..pahami lah secara rasional dan bersikap terbuka supaya yg baik dapat di lihat..

Ujian allah juga datang pada PAS ..masa kita kalah kita tahu bersyukur dan lebih bnyk memohon pertolongan darinya..dan sehingga allah benar benar memberi pertolongan dengan memberi kemenangan kepada PR memerintah Perak..lebih menakjubkan allah memilih wakil dari PAS sebagai Menteri Besar Perak biarpun mempunyai jumlah kerusi yang paling sedikit..kerja siapakah itu..kita tahu dan kita telah bersyukur atas pemberiannya..

Setelah 11 bulan kita memerintah bersama PR , kita telah digembirakan dgn satu lagi kemasukan adun Bota , Nasha ke dalam PR ..habeh penuh satu stadium kat bota termasuk lah aku kena kencing..(lupakah kita) tak sampai 3 hari kerajaan Perak PR telah di rampas oleh Umno dan Dr Zambry telah di umumkan sebagai Menteri Besar.. Kerja siapakah itu.. Apakah kita muhasabah diri tentang apa yg berlaku..kita tidak tahu apa yg dilakukan oleh pimpinan PR terhadap Hj Nizar..Allah maha mengetahui apa yang mereka kerjakan..lupakah kita itu juga ujian tuhan...

ALLAH MEMBERIKAN MANA MANA KERAJAAN YANG DI KEHENDAKINYA DAN ALLAH JUA YANG MENJATUHKAN MANA MANA KERAJAAN YANG DIKEHENDAKI NYA….

Dan apakah kita PAS merasakan itu ujian allah..Tak, kita PAS tak mengaku itu ujian tuhan..kita percaya itu perbuatan khianat umno..itu memang perbuatan khianat umno tapi atas kuasa apa mereka dapat melakukan..dimana iman kita..kita turun bergolek , meniarap , di jalan jalan raya ..kita menyokong mengadakan sidang memalukan di bawah pokok , kita mencerca sultan , mufti dan siapa saja yang memberi penentangan..mana perginya akhlak peribadi seorang muslim..akhlak rasullullah yang kita selalu ceritakan..tuhan telah menghina kita kerana kita lupa ketentuan ilahi…

Yang ada hanya cerita cerita kosong , cerita penglipur lara mendodoikan anak tidor.. penuh dengan fitnah , umpatan , makian , cercaan , kalau nak kata Dr Zambry tu perampas kerajaan atau apa apa berkaitan kerajaan aku boleh terima..ni cakap hitam le, mugabe, mamak roti ler..bukankah itu mengumpat namanya..lebih teruk lagi di cakapkan dalam surau dan oleh org org yg tahu agama macam kita..kita parti islam..kalau ini berjaya kita bendung aku percaya makin bertambah sokongan dari rakyat terhadap kita dan yang terpenting kita mohon dari kemurkaan allah bersempena ramadhan ini..SAMA SAMA LAH KITA BERUBAH..kerana UMNO pasti bukan pembela islam..

YANG BAIK DARI ALLAH…

Tuesday, August 18, 2009

ANDA MUNGKIN TAHU






Oleh Zamri Kecik


1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida
Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa


3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

9. Mosquito repellents atau = penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketiki anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta. Anda perlu cuba jika tak percaya.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja) 27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby'.

28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!

30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan?

Sunday, August 16, 2009

ISLAM UNTUK SEMUA


Aku nak ajak korang semua menghayati kalimah PAS FOR ALL atau PAS UNTUK SEMUA yang semua kita laungkan..juga melalui banner , sticker , t shirt dll..semesti nya kita patut paham kalimah itu dalam maksud sebenar supaya ianya bukan sekadar retorik semata mata sebagaimana retoriknya 1 MALAYSIA..
Seperti mana kita tau PAS UNTUK SEMUA mempunyai maksud besar dalam arus politik kita..sebesar hajat kita semua..mengajak rakan rakan dari kaum india, kaum cina , iban, bidayuh menyertai PAS sehingga tertubuhnya KELAB PENYOKONG PAS..dan atas sebab kalimah itu juga ianya di lagukan dalam bahasa inggeris bagi meraih keutamaan bagi kaum lain..KITA...

Apakah ia hanya untuk kaum lain..KITA BAGAIMANA..

Kita jua tau islam meliputi semua..SIASAH .MUKANAKAHAT..MUAMALAT..JINAYAT semua nya ada didalam islam..PAS UNTUK SEMUA sama dengan ISLAM UNTUK SEMUA..dan semua bab disebutkan ada dalam islam..apakah ada dalam islam juga ada dalam PAS..sebab islam bukan hanya politik semata..

Setiap hari kita memerlukan asas asasi di rumah seperti beras , gula , tepung dan minyak masak..ini yang hanya kita perlukan dirumah setiap hari..YANG LAIN ADALAH LEBIHAN..dan kita juga dalam memberi bantuan tak akan lari dari memberi asas ini..
Apa kita kita mulakan dengan bangunkan beberapa kilang kecil membuat tepung di negeri yang kita ada sekarang (tak campur negeri yang dirampas) bagi memberi asas tadi buat semua rumah ahli PAS seluruh MALAYSIA..

Kita dengan lebih mudah tanpa perlu mencari pasaran kedai runcit, mini market, pasaraya..hanya dengan membekal pada setiap cawangan seluruh negara dapat menjana keuntungan ekonomi islam disamping memberi bekalan HALALAN TOYYIBAH untuk semua..
Jika di perlukan infak dari setiap ahli RM10 seorang bagi membangunkan kilang kecil tersebut, insyaallah aku akan bagi RM20..dan jika harga tepung semasa di jual RM2.30 sekilo ..kat aku hampa boleh jual RM2.50..

Bukan aku cakap besar atau omong kosong..SEMUA NYA KERANA ISLAM..
Anak anak kita juga berpeluang bekerja di sana...

YANG BAIK DATANGNYA DARI ALLAH..

Tuesday, August 11, 2009

BABI DAN SELSEMA


Influenza A H1N1 atau nama lebih meriah selsema babi telah meragut 38 nyawa setakat ini. Mati adalah ketentuan ilahi..selsema babi hanya penyebab..ia mungkin datang pada sesiapa saja yang di kehendaki..
Semua ini adalah musibah bagi mereka yang takbur dengan kekuasaan tuhan..dan bagi yang redha dengan ketentuan menganggap sebagai ujian bagi kita untuk terus merenung kebesaran tuhan.
Seperti mana kita tahu..aurat didalam islam bagi wanita paling kurang hanya wajah dan tapak tangan saja yang dibenarkan..selain itu dikira aurat hatta suara sekalipun..bagi golongan terdahulu hijab lebih merupakan penutupan aurat wanita yang sebenar..
Bila kita lari dari hukum tuhan pasti akan sampai balasan darinya bagi mengingat kan kita apa yang alpa..dan mulai kini kita akan melihat ramai yang akan mengenakan topeng muka(hijab) bagi mengelakan selsema babi..
SESUNGGUHNYA mati memang merupakan satu peringatan yang berkesan..
Kita juga di galakkan kerap membasuh tangan bagi menghindari Inflenza A..dan siapakah yang paling kerap mencuci tangan..manusia yang menunaikan solat pasti tidak terlepas dari mengambil wudhuk..dan semestinya membasuh tangan..
ALQuran telahpun mengatakan babi itu haram sehingga diletakan dalam najis yang terberat..manusia pandang mudah..dan diceritakan didalam daging babi itu mempunyai sejenis ulat yang boleh mendatang pelbagai penyakit..
Kenapa kebanyakan yang mati adalah kanak kanak..dan kenapa mesti kerap membasuh tangan..dan paling perlu diperhatikan KENAPA MESTI MENUTUP MULUT ..apa kah allah jadikan semua ini sia sia..telah 2 sebaran wabak melalui mulut..ari tu SARS dan sekarang H1N1..
Kita lebih percayakan apa yang didepan mata..padahal islam melindungi kita dalam semua hal..SEMUA HAL..
KITA di Malaysia masih lagi membela babi..wajarkah kita sekali lagi ke Kuala Lumpur bagi mengadakan satu lagi demontrasi penghapusan / penutupan ternakan ternakan babi di Malaysia..
Sedikit iktibar dari cerita Ust Azizan Menteri Besar Kedah dengan langkah berani dan mendahului kita..dengan hanya merobohkan pusat penyembelihan babi dan tak sampai seminggu..
ALLAH telah mengganjarkan dengan satu kontrak pelaburan bernilai 3.8 billon
Adakah Ust Azizan akan tewas pada pilihanraya akan datang ..jika di takdirkan kalah sekalipun aku tetap menikmati kemanisan kebenaran yang tanpa perlu di laungkan.. ..KITA BERADA DIDALAM PAS KERANA MENJAGA KEPENTINGAN AGAMA BUKAN MENJAGA KEPENTINGAN POLITIK

YANG BAIK DARI ALLAH..

Thursday, August 6, 2009

TERUSKAN BOIKOT...

100 Tahun Yang Lalu

Izinkan aku membawa anda semua kembali ke sekitar 100 tahun yang lalu.

boikot-nestle-sahabat-israelNestle memulakan dinastinya di Malaysia seawal tahun 1912 di Pulau Pinang yang dikenali sebagai Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Ini bermakna 97 tahun, iaitu hampir 100 tahun Nestle berada di Malaysia. Aku yakin anda yang sedang membaca artikel ini belum dilahirkan lagi ketika itu, dan kemungkinan juga tidak ada upaya untuk hidup sehingga 100 tahun.

Nestle telah meletakkan batu asas empayarnya di sini jauh sebelum perkataan Malaysia itu dapat dieja.

Ini juga bermakna produk Nestle telah pun disuapkan ke mulut rakyat Islam Malaysia sejak zaman moyang kita lagi. Ia masih lagi disuapkan ke mulut kita yang masih hidup pada hari ini, mungkin juga ke mulut anak-anak kita yang akan menjadi generasi baru pada masa hadapan.

Malangnya setiap suapan itu akhirnya diterjemahkan oleh Nestle sebagai peluru yang digunakan untuk menembak saudara kita di Palestin. Dan ini berlaku hampir setiap hari di Palestin, sedang kita begitu enak dan santai sekali menikmati Nescafe untuk minuman pagi dan Milo pada malamnya.

Ada pula yang menikmati minuman Neslo, iaitu gabungan Nescafe dan Milo dalam satu gelas dimana kedua-duanya juga adalah produk Nestle. Gandingan dua produk ini barangkali memberi kepuasan berganda-ganda kepada peminumnya, dimana setiap tegukan itu serentak dengan bedilan berganda-ganda juga ke atas bumi Palestin oleh Yahudi Laknatullah.

Milo dan Nescafe Menjadi Darah Daging Umat Islam Malaysia ?

Bukan satu rahsia bahawa rakyat Malaysia adalah pengguna terbesar minuman Milo di dunia. Fakta ini dijelaskan apabila Nestle menerima anugerah Pingat Emas untuk Malaysia-Canada Business Excellence Award pada 2006. Dinyatakan pada laman web itu:

Malaysia consumes 90% of worldwide consumption of Milo. It is so popular that almost all households have a tin of Milo and it would be almost impossible to find a restaurant that doesn't sell Milo beverages.

aku terjemahkan di sini:

Malaysia menggunakan 90% daripada penggunaan Milo di seluruh dunia. Ianya amat popular sehingga hampir setiap rumah mempunyai satu tin Milo dan hampir mustahil untuk mencari restoran yang tidak menghidangkan minuman Milo.

mcbc-business-excellence-awards-kuala-lumpur-2006-nestle-milo
Pingat Emas untuk Nestle, fakta memalukan rakyat Malaysia
Bukankah gila atau lahapnya umat Islam di Malaysia ini sehinggakan sebesar-besar dunia ini, 90% penggunaan Milo itu datang dari rakyat Malaysia semata-mata?

Fakta ini juga pernah dimasukkan dalam Wikipedia berkenaan Milo, tetapi jika anda pergi ke pautan itu kelihatannya fakta tersebut telah dihapuskan. Pautan rujukan ke Anugerah MCBC juga telah dihapuskan dari Wikipedia itu. Aku tidak tahu mengapa dan bila ia dihapuskan dari Wikipedia, tetapi mujurlah aku sempat untuk mengambil screenshot semasa ianya masih ada.

fakta-milo-wikipedia
Fakta yang hilang?
Jika anda bandingkan dengan Wikipedia yang terkini, ayat yang menyatakan Malaysia menggunakan 90% Milo itu sudah dihapuskan, atas sebab-sebab yang aku sendiri pun tidak tahu.

Aku tidak fikir jika ada pihak Wikipedia yang menganggap fakta itu salah, memandangkan ianya diakui oleh Pengarah Urusan Nestle Malaysia, Sullivan O'Carrol dalam akhbar TheStar Online baru-baru ini:

O'Carrol said Milo has been available in the country for almost 60 years and Malaysians were the world's largest consumers of Milo.

Aku terjemahkan di sini:

O'Carrol berkata Milo telah berada di negara ini hampir 60 tahun dan rakyat Malaysia merupakan pengguna Milo terbesar di dunia.

shahrir-urges-restaurants-to-lower-price-of-milo
Sullivan akui rakyat Malaysia paling lahap meminum Milo. Sumber>>
Adakah kita berbangga dengan kenyataan ini? Kita, rakyat Malaysia, yang beragama Islam terutamanya, begitu berjasa kepada Nestle melalui penggunaan Nescafe dan Milo selama ini.

Produk Nescafe dan Milo ini menyumbangkan keuntungan kepada Nestle sebanyak 63% di Malaysia berbanding produk Nestle yang lain. Dan keuntungan ini digunakan oleh Nestle untuk membantu Israel melenyapkan bumi Palestin.

Hasil jasa baik kita semua ini telah membawa Nestle ke tahap yang tinggi sehingga kini. Sudah tiba masanya untuk kita menjatuhkannya.

Nestle Ketawa Melihat Jahilnya Umat Islam

Sumber rujukan: InMinds.co.uk

shahrir-minum-milo-depan-sullivan
Dato Shahrir menikmati darah umat Palestin Milo di hadapan Sullivan. Sumber>>
Semasa kita umat Islam Malaysia masih setia menggunakan produk Nestle menjadi sebahagian darah daging kita, syarikat itu telah bekerjasama dengan syarikat pengeluar makanan dari Israel iaitu Osem Investment pada tahun 2000 untuk membina sebuah fasiliti R&D di Sderot, Israel.

R&D itu digunakan sebagai .pusat pembangunan bagi makanan snek (ya, makanan yang kita semua jamah setiap hari itu) dan jutaan dollar dilaburkan untuk operasi R&D tersebut.

Pusat R&D itu dibina di atas tanah haram di bawah kerajaan haram Israel. Dan jutaan dollar dilaburkan ke atas pusat R&D haram itu tiap-tiap tahun. Tanah yang dirampas dari tangisan dan darah umat Palestin itu senang-senang sahaja digunakan oleh Nestle untuk kemudahan dirinya, malah memberi manfaat pula kepada kerajaan haram Israel.

Sebangsat mana lagi kelakuan Nestle yang diperlukan sebelum kita mahu memboikotnya?

boikot-nescafe-darah-palestin Setiap produk Nestle yang kita jamah itu mengandungi satu lagi kandungan ramuan yang terlindung, iaitu darah umat Palestin!

Pada 1998, Peter Brabeck-Letmathe (salah seorang Lembaga Pengarah Nestle, kini sebagai Pengerusi), mewakili syarikat Nestle telah menerima Jubilee Award disampaikan oleh Perdana Menteri Israel sendiri iaitu Benjamin Netanyahu.

Anugerah Jubli ini adalah yang tertinggi pernah diberikan oleh kerajaan haram Israel sebagai tanda penghargaan kepada individu atau organisasi yang berjasa kepada kerajaan haram tersebut, samada melalui perdagangan atau pelaburan.

Berjasa di sini bermakna individu atau organisasi itu telah membantu ekonomi Israel, meningkatkan kewangannya untuk membeli lebih banyak senjata api untuk membunuh rakyat Palestin, menghalau mereka dari tanahair sendiri dan membina binaan haram di atas tanah yang dirampas.

Membeli produk Nestle bermakna membantu dan mengiktiraf kerajaan haram Israel. Setiap sen yang dibelanjakan untuk membeli produk mereka akan sampai kepada kerajaan haram Israel. Dan Israel akan menyampaikan setiap sen yang kita berikan dalam bentuk peluru yang dibedil ke atas umat Islam Palestin.

Apa Pendirian Kita?

Ramai di antara kita yang hanya pandai merungut.

  • Macam mana nak boikot kalau dah kedai makan cuma jual Milo je, mana ada produk lain?
  • Macam mana nak boikot kalau dah kedai runcit cuma ada produk Nestle je, mana ada produk lain?

Pernahkah kita bersuara kepada tauke kedai meminta mereka menukar menu minuman dari Milo kepada jenama lain? Pernahkah kita berkata kepada mereka yang kita tidak mahu jenama Milo, Nescafe, Nesquik, Maggi dan sebagainya? Pernahkah kita mendesak mereka menyediakan jenama lain?

Kebanyakannya akan menjawab TIDAK. Bermakna kita TIDAK melakukan apa-apa tindakan tetapi hanya pandai merungut. Kita tidak bertindak, apatah lagi menyuarakannya.

Lebih malang lagi jika kita langsung tidak peduli untuk memboikot. Mungkin juga menjadi lebih bangsat apabila kita memperlekehkan pula usaha memboikot.

Berapa lama lagi perlu kita tunggu sebelum kita mahu mula memboikot produk Nestle?

Jika kita masih mahu menunggu sehingga Palestin hancur, maka ketahuilah bahawa Palestin telah lama hancur!!

BOYCOTT ISRAELI


TAHNIAH .... TERUS KAN BOIKOT BARANGAN ISRAEL
lanjutan nya nanti...

Wednesday, August 5, 2009

LILIN SI NIZAR 2


Salam 2 all.
Didalam respon kepada tulisan saya bertajuk Lilin Si Nizar, ramai yang bertanya apa pendirian saya berkenaan perbuatan YB DS Nizar menghadiri serta menyalakan lilin dalam upacara "candlelite vigil" untuk memperingati mendian Teoh Beng Hock.
Pertama yang perlu saya perjelaskan bahawa isu yang saya bangkitkan dalam tulisan tersebut ialah sikap "fatwa selektif" yang dibuat oleh Sahibus Samahah Tan Sri Mufti Perak. Sebagai seorang ulama' dan Mufti, SS Tan Sri Mufti sepatutnya bertindak non-partisan, tanpa memilih bulu dan hendaklah mengeluarkan fatwa atau hukum "without fear or favor". Janganlah kalau sesuatu isu atau perkara itu terkena hidung Raja atau Kerajaan beliau tidak berbuat apa-apa, tapi kalu kena orang lain bukan main laju beliau berfatwa.
Walaubagaimanapun, saya tetap menghormati SS Tan Sri Mufti, cuma kita juga berhak membuat teguran apabila keadaan memerlukan.Berbalik kepada isu YB DS Nizar dalam insiden memasang lilin "candlelite vigil" sempena kematian mendiang Teoh Beng Hock, saya ingin memperjelaskan bahawa saya secara peribadi memang tidak bersetuju dengan tindakan YB DS Nizar menyalakan dan melibatkan diri dalam upacara tersebut.
Malahan ini bukan pertama kali saya menegur YB DS Nizar. Saya satu-satunya MP Pakatan Rakyat yang menegur tindakan beliau menjerit didalam Parlimen sebaik acara angkat sumpah beliau disempurnakan, walaupun saya bersetuju tindakan Be End merampas kuasa di Perak itu tidak sepatutnya berlaku.
Saya tahu tindakan saya itu tidak disenangi ramai dikalangan Pakatan Rakyat, namun saya berpendapat tindakan tersebut tidak sesuai dengan status beliau sebagai bekas MB, dan bercanggah dengan adab dan akhlak seorang Muslim.
Saya sebenarnya tidak pasti apakah hukumnya melibatkan diri dalam upacara "candlelite vigil" saperti yang dilakukan oleh YB DS Nizar, itu kita kena tanya ulama'. Setahu saya Dewan Ulama' PAS sendiri tidak bersetuju dengan tindakan itu dan telah menegur tindakan YB DS Nizar. Bagi saya sendiri apa yang jelas perbuatan tersebut mengundang pelbagai fitnah dan spekulasi negatif. Tambahan perbuatan menyalakan lilin dalam upacara "candlelite vigil" mempunyai unsur-unsur keagamaan bagi penganut Kristian.Kita telah ditegur oleh ALLAH sendiri didalam banyak ayat didalam Al Quran dan hadis Rasulullah supaya tidak melakukan perbuatan menyerupai Nasara, Yahudi maupun musyrik.Saya sendiri langsung tidak melibatkan diri samada upacara "candlelite vigil", demonstrasi, pengkebumian atau apa-apa upacara berkaitan keagamaan yang melibatkan mendiang Teoh Beng Hock. Malahan pendirian yang sama saya ambil semasa kes Kugan tempohari. Pada saya, sebagai umat Islam, ada batasan yang perlu kita hormati dan patuhi dalam semua perkara.
Walaubagaimanapun, saya tetap berpendirian bahawa siasatan keatas kematian mendiang Teoh hendaklah dibuat dengan transparen, telus dan berdasarkan hukum keadilan supaya kematian beliau dapat disahkan punca sebenarnya. Malahan saya antara orang yang terawal menyiarkan berita kematian mengejut mendiang Teoh.Bagaimanapun apa yang saya nak bangkitkan dalam tulisan saya itu ialah sikap double standard SS Tan Sri Mufti Perak. Beliau patut bertegas dalam semua hal membabitkan hukum samada melibattkan kerajaan, Pembangkang mahupun Raja-Raja. Malahan siapa juga pun tidak kira!Saya juga mahu tahu apa pendirian SS Tan Sri apabila Be End mengambil kuasa Kerajaan Perak melalui "pintu belakang" contohnya. Apa pulak pendirian SS Tan Sri dalam isu DSAI dituduh meliwat tanpa menurut hukum syara'. Apa pula pendirian SS Tan Sri dengan sikap kerajaan terus menerus mengadakan upacara bertafakkur dihadapan Tugu Negara yang diisytiharkan syirik oleh Majlis Fatwa Kebangsaan?
Bagaimana pula dengan sikap pemerintah yang langsung dilihat tidak ambil peduli dalam masalah pramugari Islam yang dipaksa memakai skirt pendek lagi ketat oleh Penerbangan Air Asia. Bagaiaman pula dengan sikap Menteri Agama yang menyatakan Enakmen Jenayah Syarie yang menukar hukuman didalam Al Quran kepada hukuman ciptaan manusia sudah memenuhi kriteria perundangan Islam kerana mempunyai "roh & semangat" ta'zir!? Dan banyak lagi isu yang sebagai Mufti beliau wajib memberikan pandangan dan "fatwanya" kerana membabitkan maslahah umum.Sebagai Mufti, SS Tan Sri wajib menjalankan tugas dan tanggunjawab beliau "without fear or favor", tanpa mengira pangkat dan kedudukan, tanpa mengira warna kulit.Harapan tinggi umat Islam diletakkan kebahu para mufti dan ulama' hari ini untuk membawa kita kearah pengabdian hakiki kapada ALLAH dan mendapat keredhoanNya.
Moga ALLAH mengampuni kita semua dan memberikan petunjuk dan hidayahNya..ameen.
Wassalam.
Zulkifli Bin Noordin
Malam Jumaat
09 Sya'ban 1430
31 Julai 2009

Wednesday, July 22, 2009

PAHIT ITU UBAT


aku mulakan dengan kalimah besar..menunjuk kan rasa payah dan berat untuk menyatakan ..aku tak mau perjuangan kita yang tak mengenal pangkat , kedudukan , wang ringgit , darjat mahupun kebesaran ini SIA SIA.. perjuangan menegak kan KALIMAH ALLAH di tempat yang sepatutnya kita letakkan sebagai pengakuan kita sebagai KHALIFAH di muka bumi..
Hj Nizar yang aku sanjungi dan hormati..sehingga kawan kawan aku kat tempat kerja pun bila cakap ngan aku ( depa akan cakap.. ni org kuat Nizar ni ) aku bangga walaupun depa hanya perli aku..tanpa rasa malu .. hari tu bila kawan kawan aku menunjuk 1 gambar (disertakan) yang buat aku terpaku membisu dan menahan air mata dari tumpah..
Aku sedih..dan hanya kepada allah aku bermohon agar memberi aku kekuatan agar perjuangan yang aku sayangi dan perjuangkan ini tidak SIA SIA
Aku boleh saja memberitahu mereka bahawa ini adalah simbul kegelapan SPRM..tapi ini bukan masanya untuk kita memegang lilin yang menyala sambil bertafakur selepas sehari kematian..
Mohan lah keampunan dari allah dan menyesal atas perbuatan kita..Allah maha mendengar lagi maha pengampun..kasihlah kita atas perjuangan kita selama ini dan semoga kita akan diberkati allah..DUNIA AKHIRAT
JANGANLAH kita terus memberi alasan demi melepaskan kekusutan DUNIAWI.. aku sayangkan jamaah ini JAMAAH ISLAMIAH..dan kalau JAMAAH ini tidak di restui tuhan jamaah apakah lagi yang tinggal untuk kita terus berjuang..aku sayangkan pemimpin2 kita yang pasti tidak kedapatan dalam UMNO..
Aku mohon maaf kalau nasihat ini menyinggung perasaan tapi terpaksa aku lakukan kerana aku tahu AGAMA ITU NASIHAT..dan katakanlah yang BENAR itu walaupun PAHIT..
Lilin yang cuma dipasang pada BIRTHDAY CAKE adalah haram disisi islam..tambahan lilin yang dipegang semasa kematian biar apa pun niat kita boleh berkait rapat soal AKIDAH..paling tidak pun bukan ajaran islam..kita kena terima hakikat..dan mohon keampunan tuhan..
Penyokong2, teman2 , abang2 semua..janganlah korang marah dan benci dengan apa yang aku cakapkan kerana kerana sesungguh nya aku telah mewakili korang semua untuk menyatakan yang benar..kita semua di dalam jamaah ini insyaallah terlepas di hari pembalasan kerana ada di kalangan kita yang memberi NASIHAT.. aku menegur untuk kita tidak dipersalahkan di akhirat..biarlah ulamak UMNO tak berani tegur apa yang pemimpin mereka buat..KITA LAIN
Semoga apa yang aku cakapkan ini tidak berlarutan ..aku bermohon dari allah kerana dia maha mengetahui apa yang ada dalam hatiku..mohon keampunan dari ALLAH..
Sedikit masa lagi insyallah DUN PERAK akan di bubarkan..PEMURAH ALLAH AKAN MEMENANGKAN KITA DENGAN LEBIH BANYAK KERUSI ..DAN KEMURKAAN ALLAH AKAN MENGHANCURKAN KITA..NA’UZUBILLAH HUMINZAALIIK..
KITA MENANG KERANA ALLAH..
KITA KALAH KERANA ALLAH..
MARAH ADALAH SIFAT SYAITAN..
IMAN MENUJU KEREDHAAN ALLAH..
MOHON KEAMPUNAN ILAHI…
Yang baik itu datangnya dari allah
Yang tidak baik itu datangnya dari diri kita sendiri..

Sunday, July 19, 2009

MANEK URAI 3







..dalam pukul 11 pagi isnin kami bertolak ke Manek Urai ..K.Krai ke Manek Urai lebih kurang 24Kilometer mengambil masa setengah jam ..kami pusing sampai hujung jalan ke Gua Musang ..di kiri kanan jalan meriah sungguh bilik bilik gerakan PAS mahupun pihak lawan..dan dalam banyak banyak bilik gerakan paling mendapat perhatian aku adalah BILIK GERAKAN INDUK TENAGA NATIONAL (pun ada..sorry tak sempat amek gambar) betul betul pilihanraya ni..kami singgah sekejap di bilik gerakan induk PAS (MTD) untuk cari info sikit di samping shopping apa yang patut..
DUN Manek Urai dibahagikan pada 9 Unit Peti Undi dan PAS PERAK di tempat kan di Manek Urai Lama..1 UPU dilantik 2 org YB menjadi Ketua Bilik Gerakan..menuju ke Manek Urai Lama kami terserempak dgn van UMNO bahagian Lumut di salah satu bilik gerakan yang aku dah lupa UPU mana..
Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama di hubungkan oleh satu jambatan yang panjangnya kurang lebih 150 – 200 meter hanya boleh memuatkan 1 kereta pada satu masa.. jambatan tu lah yang di jadikan salah satu isu masa pilihanraya ni..
Dalam pukul 2 petang DS Wan Azizah sampai bilik gerakan dan jumpa muslimat di bahagian belakang rumah dan tanyakan kalau ada apa program..muslimat memang rancak dgn program2 mereka..
Kemudian sampai YB Khalil Idham Lim, Hj Nizar , Dato’ Husam , Ust Ahmad Awang..dab beberapa pimpinan kerajaan Kelantan termasuk Ust Shamsul Zaman(ust budak)..Program petang ziarah rumah ke rumah oleh kesemua pimpinan di ketuai Ust Ahmad Awang..dan kemuncak program ialah jeng jeng jeng..mencabut bendera BN di hadapan rumah ketua pemuda UMNO dan digantikan oleh bendera PAS atas undangan ketua pemuda itu sendiri..
Menuju satu rumah ke rumah kami melaungkan HIDUP HIDUP ..HIDUP RAKYAT..HANCUR HANCUR ..HANCUR BN..BUBAR DUN PERAK..dan disudahi dgn TAKBIR..ALLAHUAKBAR..ALLAH MAHA BESAR..
Kami ke rumah seorang guru..menurut guru tersebut semalam rumahnya didatangi oleh TPM Muhyideen Yasin dan hari ini guru tersebut meminta semua pimpinan datang ke rumah nya..besar sungguh jiwa guru ni..aku mengandaikan bagi beliau kedatangan TPM kerumahnya akan menjadi fitnah buat org kampung apatah lagi kaki kaki canang puak UMNO ni..org kampung merasakan guru tadi yang kuat menyokong islam pun sokong UMNO ditambah pulak kedatangan TPM ke rumahnya..pasti akan menimbulkan seribu satu soalan buat orang kampung Manek Urai Lama..dan ziarah dari pimpinan PAS ini dapat menjawap pegangan dan memberi orang kampung Manek Urai Lama jawapan nya..Semoga kekuatan yang ada pada guru itu dapat memberi jawapan kepada kepada org kampung Manek Urai Lama dan memberi juga pada kita jawapan akan atas dasar perjuangan tanpa di hadirkan rasa takut,gentar, bimbang , ugutan demi MENDAULATKAN ISLAM INSYAALLAH…
Dalam dok ronda dlm kampung tu ternampak sorang pakcik tengah baring atas pelantar rumah nya ..Hj Nizar dan pimpinan pun singgah tanya khabar pakcik tu..kat rumah pakcik punyalah banyak tampal gambar dacing dan najib (LIHAT GAMBAR)
Dan sebelah rumah tu ada sebuah rumah lagi yang sama banyak poster dacing ditampal macam rumah pakcik tu..aku tanya kat salah sorang muslimat yang ikut kami sekali ..tak pegi rumah tu..apa dia jawap..tu rumah orang INDON sewa tak boleh pangkah..orang UMNO ni bukan sekatat ketua yang menipu ..orang tampal poster dia pun MENIPU..dan kalau nak kuat menipu masuk lah UMNO ……………………LAYAN KEMUDIAN MANEK URAI 4

Friday, July 17, 2009

MANEK URAI 2





Lepas abeh kuliah subuh jemaah masjid At Taqwa ajak makan sekali..kami ke serambi masjid amek tempat nak tido..Kesian tengok Hj Kamarul dgn Pak long letih betul depa..sedar sedar depa dah tido..aku dok pusing kiri pusing kanan..mata tak mau pejam jugak..aku bangun join jemaah masjid makan pagi tu nasi dagang ikan kayu ( ikan aya kata org kelantan ) Hj Kamarul dan Pak long puasa..Hj Kamarul puasa sunat isnin/khamis..Pak long puasa bulan Rejab.. aku? Aku breakfast dengan jemaah kat situ pagi tu..itu lah beza aku dgn mereka(dhomir mereka balik pada pak long ngan hj kamarul) ..kalau ikut sirah aku pasti tak terpilih dok berperang di saf depan
Jemaah kat itu buat aku sebak dgn layanan mesra yang diberikan..mereka betul betul buat aku insaf akan diri..tiada langsung sifat sombong , bongkak yang ada hanyalah sifat ramah , mesra yang pasti akan terpahat di hati aku..TERIMA KASIH.. kalau dalam UMNO jangan harap lah nak dapat layanan macam ni..masing masing sombong dan ego..maklumlah projek juta juta..HARTA DUNIA
Selesai makan aku sempat sembang kejap ngan Hj Nizar dan dari situ aku tahu Hj Nizar tinggal di banglo berdekatan..aku sambung baring dan terlelap..sedar sedar Hj Kamarul kejutkan aku..Abeh je mandi sorang penduduk kat situ kebetulan turun dari rumahnya dan beborak ngan kami ( lihat gambar ) menurut nya penduduk kat situ kebanyakannya ahli PAS dan kalau tak silap hanya 2/3 rumah saja yang masih DULU.KINI..(UMNO ler tu )
Bapa beliau berasal dari Kuala Kangsar tapi dah menetap kat Kelantan..dan ada sorang adik yang bekerja di Manjung sekarang ni..Hj Kamarul kebetulan kenal dgn adik beliau..beliau ada 2 rumah dan tinggal di satu lagi ..beliau ke situ untuk menukar kenderaan..bayangkan keadaan yang seperti ini berlaku di KELANTAN punya 2 rumah serentak dan boleh tukar tukar pulak kenderaan yang disukai..LIHAT GAMBAR RUMAH BELIAU BEWARNA ORANGE..rumah yang cantik begini pun dia buat transit je..TENGOK DALAM TV KATA RAKYAT KELANTAN MISKIN..aku sempat menanyakan hal ini kepada beberapa orang dan peniaga ..semua nya menafikan ORANG KELANTAN SUSAH…memang kerja UMNO tipu rakyat..
MENUJU KE MEDAN PEPERANGAN…NANTIKAN MANEK URAI 3

MANEK URAI - 1



Selepas solat isya’ kat surau aku dan Hj Kamarul berbincang kejap kat luar surau..Pak long masih kat rumah kemaskan barang barang keperluan. Kami memulakan perjalanan dari Taman melati jam 10-malam..berhenti kejap isi minyak kat Petronas Desa Bayu dan Hj Kamarul kosong kan meter jarak..sepanjang perjalanan banyak cerita yang kami bualkan supaya mata tak ngantuk dan mudah mudahan perjalanan kami selamat pergi dan pulang , paling penting semoga perjalanan kami di terima sebagai satu ibadah dan di restui tuhan..AMIN
Dalam rancak bersembang kami dah sampai K.Kangsar menuju ke Grik ..sebelum sampai Tasik Banding kami minum rehatkan badan kejap..dan mula kereta mula memanjat banjaran Titiwangsa ..malam tu kami terserempak dgn sekumpulan gajah..tak banyak kereta sepanjang perjalanan ke jeli cuma bas express dan lori barang menjadi teman perjalanan ..sampai K.Krai pukul 5pagi berhenti makan/sahur dan solat subuh di Masjid Jauhar di simpang tiga ke Manek Urai / Gua Musang..
Selesai berdoa seorang jemaah kat situ buat pengumuman ada sesiapa yang nak dengar kuliah subuh oleh DS Hj Nizar boleh ikut dia kat Masjid berdekatan..kami ambik keputusan nak pegi dan follow jemaah tu. Top betul Hj Nizar kat sini..rata rata warga Kelantan begitu terpesona dgn Hj Nizar..
Hj Nizar dan Hj Amin di tempat di sebuah banglo di kawasan ini(kalau tak salah kubang lebur dlm kawasan kuchil)..turun dari kereta aku dengar perlahan je suara ustaz yang bagi kuliah..aku rasa mungkin Hj Nizar tak jadi nak kuliah subuh kat sini..apapun kami pun masuk dalam Masjid Al Taqwa dan memang Hj Nizar sedang menyampaikan kuliah nya..rasa kagum betul aku dgn Hj Nizar ni..
Jemaah yang jadi pemandu jalan tadi duduk sebelah aku..dia tepuk paha aku dan tanya “meme haji Nizar bole kecek kelate ke” aku jawab dengan senyum je kat sahabat tu..Sungguh kalau aku tak masuk dalam masjid memang aku tak kata Hj Nizar yang bagi tazkirah..sebijik wa cakap lu ..mcm orang Kelantan..Hj Nizar memang peka dalam dok bagi tazkirah tu sempat ucap selamat datang untuk kami dari Perak..Hj Nizar tak kenal aku..mungkin dia perasan Pak long kot..semua jemaah terpaku dengar tazkirah subuh tu..sahabat sebelah aku tak abeh abeh dok puji Hj Nizar ..aku? aku tumpang syok sajalah…TUNGGU MANEK URAI 2

* PERJALANAN MANJUNG KE KUALA KRAI : 403 KILOMETER

Wednesday, July 15, 2009

TIRU LAH UMNO

Sah dan benar Abe Uji menang 65 undi bagi mengekalkan DUN Manek Urai yang masih memihak kepada PAS. Pelbagai spekulasi serta andaian yang kita dengar dari mulut penyokong 2 kita sendiri mahupun dari pihak lawan.
Ada yang kata kita menang tapi kurang majoriti kerana wang mencurah curah masuk dari pihak dari UBN ..
ada pulak cakap pasal calon kita kurang mantap dari segi pelajaran berbanding calon UBN.. ada yang cakap pasal PAS sekarang dah campur dengan kaum cina/india dan susut sokongan melayu…
tak kurang yang cakap kemajuan/jambatan punya angkara.. Kalau dinilai setiap nilaian itu mempunyai kebenaran ..
Kita sedia maklum wang memang mainan politik UBN sejak zaman kain batik dan kain pelikat lagi..kita sudah masak benar perkara itu dan kita pum telah sepakat UMPAN KITA MAKAN, MATA KAIL JANGAN KITA GIGIT..
maknanya duit sapu , undi jangan bagi..kita sedia maklum…
Kita juga telah tersedia dengan usrah dan juga kuliah bagi memilih dan menilai calon bukan atas sebab kekayaan duniawi semata atau kemajuan negeri/negara kerana matlamat kita adalah akhirat.. sebab itu lah kita tidak memerlukan bas free dan duit poket untuk kita berjuang..kita sedia maklum..
Kita juga paham benar kita berjuang bukan atas dasar assabiyah tapi atas jalan islam dan semua bangsa perlu duduk dibawah panji panji islam.. kita sedia maklum..
Kalau lah benar spekulasi itu semua , maka kita PIMPINAN..ULAMA’..MUSLIMAT..USTAZ..PEMUDA termasuk KITA SENDIRI gagal dalam menerangkan buat sahabat sahabat kita yang di atas pagar kerana 1500(seribu lima ratus )undi adalah pengundi atas pagar yang ada potensi dan telah pun menyokong kita pada 2004 dulu..
Sahabat semua kita MENANG ..sekali lagi di ulang kita MENANG ..percaya lah UMNO kalau dapat kemenangan yang sebegini pasti akan mereka lupakan segala majoriti tipis itu dan mereka akan riuh sekampung walaupun hanya bertelurkan , TELUR TEMBELANG…
Dan marilah kita contohi UMNO yang akan merayakan kemenangan walau hanya menang SEPARUH UNDI…

Friday, July 10, 2009

SOLAT HAJAT

(gambar ihsan otai-manjung)


SOLAT HAJAT MOHON KEMENANGAN PAKATAN RAKYAT MANEK URAI

PADA : 11 JULY ( SABTU )
JAM : 9-00 MALAM ( SELEPAS SOLAT ISYA' )
BERTEMPAT : SURAU NADWAH ISLAMIAH TAMAN MELATI

TUAN / PUAN DI JEMPUT HADIR ....

Tuesday, July 7, 2009

SEMBANG WANITA

Pagi tadi aku berkesempatan mendengar perbualan ringkas 3 orang wanita yang berada tak jauh dari tempat duduk aku.Aku kenal dengan ketiga tiga orang wanita tu dan seorang darinya tukang kempen UMNO tak bertauliah.
Dia memulakan dengan menceritakan bagaimana dia menghantar anaknya ke PLKN. Banyak betul bas yang hantar bebudak tu – katanya . Semua bebudak melayu jer , tambahnya lagi . Langsung takde bebudak India ke cina ke – tanya yang sorang lagi . Ada ler sikit . Camna ni - tadi kata semua bebudak melayu .
Dasar UMNO penipu.Katanya lagi nanti dapat elaun dari KERAjaan untuk bebudak tu. Betapa prihatinnya KERAjaan kepada kita sebab nak basmi gejala dadah dan mat rempit dengan sanggup keluar banyak duit buat PLKN – katanya.Betul ke PLKN dapat membantu ? Sorang wanita lagi yang dah mula muak dengan cerita tu mula tambah , tapi buat buat tanya : ari tu pegi bayar yuran sekolah , macam macam yuran kena , yuran itulah , yuran inilah , kena dekat RM300.00 ngomelnya.
Wanita UMNO tu kata : betullah tu kan ari tu KERAjaan cakap tak yah bayar dulu nanti di bincang kan , dan depa dah bincang sekarang bayar lah . Sekali lagi UMNO yang di wakili wanita tu berbohong pada rakyat . Kita perlu paham UMNO walau peringkat atas mahupun yang rendah pasti akan putar belit kenyataan dalam apa sitiuasi untuk terus menegak kan benang basah .

Satu lagi yang aku sedih mengenangkan kefahaman islam yang dibawakan oleh KERAjaan tentu nya pimpinan UMNO adalah salah dan memang jauh dari kehendak islam itu sendiri . Patutlah sesetengah orang melayu masih lagi munjunjung UMNO . UMNO telah berjaya memisahkan pemikiran org org melayu ,agama lain , tuntutan islam lain , politik islam lain , ibadah lain , semua nya dipisah kan .
Adalah menjadi tugas kita untuk menyampaikan kepada mereka dengan cara yang betul . Segala perbuatan buruk seperti tak mampu tertanggung oleh kita sekarang seperti pecah rumah , rompak , ragut , rempit , dadah dan banyak lagi TIDAK AKAN dapat di selesai kan dgn PLKN … akan tetapi agama ISLAM lah yang dapat menyelesaikan itu semua seperti yang di janjikan allah kepada kita .
Hanya ISLAM yang mampu menyelesaikan , janji kita mestilah patuh kpd tuntutan islam yang sebenar nya . PLKN hanya menambahkan lagi segala satu macam masaalah kepada kita .Dan beliau sekali lagi memutar belit cerita mengatakan hanya anak org melayu saja yang KERAjaan tanggung ke PLKN wahhal mak bapak org india , cina sebenarnya kurang berminat nak hantar anak anak mereka ke sana .Mereka pun tahu PLKN tak akan dapat membantu anak anak mereka .
Pasti ada mee di sebalik udang … KERAjaan ada mengumumkan tidak ada yuran untuk sekolah sekolah seperti yang di bentang dalam belanjawan yang lepas . Juga tidak di luluskan buku buku sampingan yang juga memberi beban kepada mak bapak .
Untuk menghilang kan ingatan mak bapak kepada budget belanjawan tu maka pihak sekolah kata tak payah bayar awal tahun , benda ni kita akan bincang dan kemukakan kelak . Bila tiba pertengahan penggal maka mak bapak sekali lagi terbeban dengan yuran yang terpaksa dilangsai kan .
Yuran tersebut seperti biasa di bayar pada awal tahun permulaan sekolah dan bila KERAjaan dalam budget tahun lepas tidak ada yuran untuk tahun ini .Benar lah ME LAYU mudah lupa

… Dimana UMNO kuat di situ MELAYU merempat
...Dimana UMNO perintah di situ STADIUM runtuh…

Monday, June 29, 2009

10 - SOLAT DI TOLAK

Sumber: SabahDaily

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : “Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat,maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya.” (Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahwa : “10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

4. Orang lelaki yang melarikan diri.

5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).

6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9. Orang-orang yang suka makan riba’.

10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.”

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : “Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah.”

Hassan r.a berkata : “Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk.”

SAMA SAMA LAH KITA

TELUR MASIN


Sumber:upmagronomy.wordpress
Setiap kali ke gerai ataupun restoran makanan, saya selalu melihat telur masin yang dibelah dua, dan adakala saya mengambilnya untuk dimakanbersama dengan nasi, dan adakalnya saya hanya memandangnya sambil menangguhkan hasrat di hati.
hehehe.. Secara tidak langsung, hari ini saya menemui maklumat mengenai cara membuat telur itik masin.
Bukankah mudah kalau ia dibuat sendiri, dan boleh juga dibuat untuk menambah sumber pendapatan? Em, rezeki Allah terbentang luas di mana-mana. Selamat membaca semua…
Pendahuluan
Telur masin adalah telur yang diawet yang disediakan dari telur itik. Telur masin merupakan makanan yang berkhasiat. Proses pengawetan telur masin adalah satu proses yang mudah, ringkas dan menguntungkan. Proses yang dilakukan tidak melibatkan peralatan yang mahal.
Memandangkan kandungan zat pemakanannya yang tinggi, telur masin amatlah sesuai dijadikan sumber makanan protin.
Bahan Mentah
Bahan yang diperlukan untuk mengeluarkan 2500, 500 atau 100 biji telur masin:-
BAHAN
2500 biji
500 biji
100 biji
Telur Itik (biji)
2500
500
100
Garam Halus (kg)
18.0
3.6
0.72
Tanah Liat kering (tanah warna kuning) (kg)
22.5
4.5
0.70
Air (liter)
15
5.0
0.60
Sekam Padi yang dibakar hitam (kg)
6.25
1.25
0.25
Cara memproses
Telur itik dipilih dari jenis bermutu tinggi. Telur yang mempunyai kuning telur yang kemerah-merahan adalah lebih sesuai kerana ia akan menghasilkan telur yang bermutu tinggi.
Telur dibasuh untuk membersihkan segala kotoran yang melekat pada kulitnya.
Tanah liat dikeringkan, ditumbuk halus dan diayak untuk memudahkan penyediaan perekat (paste).
Perekat disediakan dengan membancuh tanah liat, garam halus dan air di dalam bekas sehingga sebati.
Telur dicelup ke dalam perekat agar satu lapisan perekat menyaluti telur tersebut.
Telur tersebut kemudiannya digolekkan di atas sekam padi bakar (hitam) sehingga keseluruhan telur tadi disaluti sekam padi dan lapisan asal (perekat) tidak tanggal.
Telur dimasukkan ke dalam kotak kayu dan disimpan selama 25 – 30 hari sebelum dijual.
SELAMAT MENCUBA...

Sunday, June 28, 2009

MENGAPA SAYA TENTANG PPSMI

oleh Zukri Akashah


KALAU ada orang Malaysia mengatakan bahawa Malaysia tidak boleh maju dengan budaya Melayu, tidak boleh maju dengan bahasa Melayu, mesti dengan bahasa Inggeris, maka orang itulah yang akan saya persalahkan bila dikatakan pemikiran orang kita tidak pernah maju-maju walaupun prasarana di sekelilingnya sudah berada di kelas nombor satu.


Saya tidak nafikan kepentingan bahasa Inggeris, saya juga bersetuju bahawa adalah sesuatu yang bagus untuk menguasai bahasa asing seperti bahasa Inggeris yang digunakan secara meluas di seluruh dunia.

Saya tidak menghalang kalau ada orang mengisytiharkan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu. Tetapi kalau saya ke Jepun untuk menyambung pelajaran, saya akan terpaksa belajar bahasa Jepun, tidakkah bahasa Jepun juga bahasa ilmu? Jika saya ke Jordan menyambung pelajaran, saya akan terpaksa belajar bahasa Arab, tidakkah bahasa Arab juga bahasa ilmu? Andai saya ke Jerman untuk belajar kejuruteraan, saya terpaksa belajar bahasa Jerman, tidakkah bahasa Jerman juga bahasa ilmu?

Yang paling penting, jika seorang Rusia datang ke Malaysia untuk menyambung pelajaran, tidakkah dia perlu belajar bahasa Melayu? Maka bukankah bahasa Melayu juga bahasa ilmu?
Orang yang begitu mempertahankan dasar PPSMI mendakwa kononnya jika PPSMI dimansuhkan, ia akan memberi masalah kepada anak-anak kita untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi, bukankah banyak sumber rujukan dalam bahasa Inggeris? Orang begini boleh mempersoalkan pula sampai bila kita mahu bergantung kepada penterjemah?

Saya kasihankan orang sebegini. Ternyata dia terlalu berkiblatkan British dan Amerika Syarikat, walaupun pernah hidup di era Dasar Pandang ke Timur. Sudah berapa ramai negara kita menghantar pelajar ke negara-negara seperti Jepun, Rusia, China, Jerman dan Perancis?

Tidak pernah pula saya dengar mereka ini di waktu persekolahannya belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Jepun, Rusia, China, Jerman atau Perancis. Mereka lulus juga, cemerlang juga, pulang ke Malaysia menabur jasa dan bakti.

Orang yang mempersoalkan kebergantungan masyarakat kepada kerja-kerja terjemahan adalah orang yang buta tamadun. Bukankah tamadun Islam bangkit dan berkembang akibat rancaknya aktiviti-aktiviti terjemahan karya filusuf terdahulu seperti Aristotle dan Plato.

Bukankah Barat bangun dari kegelapan dan membina zaman kebangkitannya hasil dari terjemahan karya-karya sarjana Islam sebelumnya? Dan bukankah juga agama Islam sendiri berkembang kerana masyhaf Quran telah diterjemah ke dalam pelbagai bahasa?

Lemahnya penguasaan bahasa Inggeris di kalangan kita bukan kerana melayunya mata pelajaran sains dan matematik di sekolah-sekolah. Anak-anak kita sudah belajar bahasa Inggeris dari Tahun Satu ke Tahun Enam, dari Tingkatan Satu ke Tingkatan Lima.

Waktu saya dahulu, selain subjek bahasa Inggeris biasa, pelajar juga dibenarkan mengambil English 1119 dalam peperiksaan SPM. Hari ini pelajar yang mahu melanjutkan pengajian ke universiti tempatan pun mesti menduduki peperiksaan MUET. Tidak cukup lagikah pendedahan bahasa Inggeris untuk mereka?

Bagi saya yang salah bukan bila masyarakat menolak dasar PPSMI, tetapi jika benar penguasaan bahasa Inggeris secara umumnya memang lemah di kalangan pelajar kita sejak dahulu, maka yang harus dipersoalkan ialah bentuk latihan yang diberikan kepada guru-guru bahasa Inggeris, dari peringkat sekolah rendah sehinggalah sekolah menengah. Silibus dan kaedah latihan guru-guru bahasa Inggeris di maktab-maktab perguruan harus dikaji dan digubal semula, juga semakan turut perlu dibuat terhadap kriteria pemilihan calon-calon guru bahasa Inggeris tersebut.

Ingatlah akan pesan jauhari dahulu-kala, bahawa bahasa itu jiwa bangsa. Maka bagi bangsa Malaysia yang berbahasa rasmikan bahasa Melayu, bahasa Melayu itulah jiwanya. Hari ini kita sedang menggunapakai satu proses indoktrinisasi yang sesat.

Kita bukan sahaja sedang "membasuh minda" anak-anak kita supaya membaca dan menulis dalam bahasa Inggeris, tetapi juga mengira dan berteori dalam bahasa Inggeris, lebih parah daripada itu, anak-anak kita ditekan supaya berfikir dan bermimpi dalam bahasa inggeris. Lebih tepat bangsa Malaysia sedang diinggeriskan bahasanya.

Lalu, bila proses indoktrinisasi sesat ini selesai dan berjaya, bangsa Malaysia akan muncul sebagai bangsa yang tiada jiwa. Orked Abdullah adalah seorang Inggeris yang dibesarkan dengan bahasa dan budaya Melayu, jiwa inggerisnya telah mati. Dian P. Ramlee adalah seorang Cina yang dibesarkan dengan bahasa dan budaya Melayu, jiwa Cinanya telah mati.

Dalam konteks pendidikan, ada orang kita yang memilih untuk menolak sistem persekolahan kebangsaan dan mengikuti sistem persekolahan luar yang kononnya internasional. Maka mereka membesar dengan asuhan bahasa asing, pemikiran dibentuk dengan bahasa asing, pergaulan berasaskan bahasa asing, jiwa Malaysia mereka pun mati!
Walau bagaimanapun sosok fizikal mereka masih Malaysia, spesifiknya masih Melayu, kekadang mereka masih mahu bermelayu lewat acara-acara adat dan ritual seperti kenduri kesyukuran dan sebagainya. Tetapi kenduri kesyukuran (yang sepatutnya kita boleh gambarkan aturannya) di tangan mereka menjadi garden style, ada tari-menari. Ahhh… kacau!!!

Kabinet akan membuat keputusan dalam masa terdekat ini sama ada akan meneruskan atau memansuhkan dasar PPSMI. PPSMI dilaksanakan pada waktu negara jiran kita Singapura, yang berbahasa utamakan bahasa inggeris sudah mula berusaha memartabatkan bahasa Mandarin, pada waktu kuasa besar dunia, Amerika Syarikat yang juga berbahasa inggeris, sedang berada di ambang kejatuhan akibat masalah ekonomi dan kewangan yang serius.

PPSMI juga dilaksanakan jauh selepas Empayar British, tonggak bahasa inggeris dunia sudah hanya tinggal nama. Kita bukan melangkah, kita sedang mengundur, bahkan semakin hari semakin ke belakang.
Kalaulah Muhyidin bertanya saya apa keputusan yang patut dibuat, saya tidak perlu berfikir dan termenung untuk menjawab batalkan sahaja, batalkan sebelum terlambat, batalkan sebelum bangsa Malaysia mati jiwanya. TERIMA KASIH

Friday, June 26, 2009

betul ke ni...


PERINGATAN!!!

Gambar-gambar yang disiarkan dibawah agak menggerikan kepada yang lemah semangat, tidak digalakkan melihat..
Kejadian dikatakan berlaku di wilayah selatan Thailand yang telah lama bergolak, Mayat pula kemungkinan besar mayat orang Islam berdasarkan kain kapan dan keranda yang kelihatan.
Inikah yang dikatakan Bangsa Siam Perut Hijau yang terkenal dengan kekejamannya?
Berapa ramaikah Jenazah orang Islam yang telah menjadi hidangan mereka??
Wallahu'alam...















































































































Kepada sesiapa yang pandai tentang superimpose photo, tolong sahkan adakah semua gambar-gambar diatas ni original atau telah diedit.. Dan kalau ada yang lebih mengetahui tentang kejadian dalam gambar ni.. Untuk apa semua ini? Babi dah mahal sangat ka sampai mayat pun dimakan?
Bagaimanapun.. aku rasa nasib mayat ini lebih baik dari seorang perempuan yang mayatnya telah diletupkan dengan C4 di Malaysia.. kesian perempuan itu.. kalau tak ada gambar tak ada sesiapa pun yang akan kenal dia, melainkan mereka-mereka yang telah kenal dia.

Labels:














TERPAHAT

KAMI MENGALU - ALU KAN SEBARANG PANDANGAN & MAKLUMAT ANDA SEMUA...SMS ATAU HUBUNGI DI TALIAN 019 5528 417 ATAU 013 530 9053... BERSAMA BERMAKLUMAT...TERIMA KASIH

About Me

My photo
MANJUNG, Malaysia
019 5528 417