taffaqquh fidden

INSYAALLAH..09 MUHARRAM 26 DEC (SABTU)SELEPAS SOLAT MAGHRIB..AF USTAZ AHMAD MUNAWIR HJ SALEHUDIN...TERUS KAN KE SURAU TAMAN MELATI...DATANGLAH BERAMAI-RAMAI

Friday, January 29, 2010

CERITAKAN PADA ANAK ANAK ANDA


BAGAIMANA wajah Kuala Lumpur 100 tahun lalu? Siapa yang membuka, menghuni dan menyemarakkan kota itu pada akhir abad ke-19? Dalam hal ini, kita tidak boleh menyisihkan sumbangan besar Haji Abdullah Hukum, pedagang dari Kerinchi, Sumatera yang turut menyuntik pertumbuhan ekonomi Kuala Lumpur bermula 1850-an.

Abdullah Hukum atau nama asalnya Abdullah Rukun, ketika itu berusia 15 tahun berkelana merentasi Selat Melaka ke Melaka sebelum ke Kuala Lumpur bersama sekumpulan rakannya dengan berjalan kaki tiga hari tiga malam. Banyak tempat yang disinggahi dan banyak pula pengalaman ditempuhinya. Setibanya di Kuala Lumpur, beliau menumpang di rumah Haji Abdul Ghani di Java Street.

Ketika itu, Kuala Lumpur mempunyai dua lorong saja iaitu Java Street dan Market Street, manakala Ampang Street (kini Lebuh Ampang) dahulunya adalah tempat sekumpulan ceti beroperasi dan di situ juga ada sebuah kolam ikan milik Almarhum Sutan Puasa.

Rumah kedai pada masa itu berbumbung atap bertam dan berdinding buluh, manakala peniaga di situ kebanyakannya menjual kain dan makanan, semuanya orang Melayu berketurunan Rawa dan Mendahiling. Sutan Puasa dan Raja Bilah adalah di antara ketua masyarakat berpengaruh ketika itu. Kedua-dua ketua ini mengutip hasil dagangan daripada peniaga yang melalui Sungai Klang dan Sungai Gombak. Cukai timah pada masa itu ialah seringgit sebahara (tiga pikul).

Setapak (dulu Hulu Sungai Tapak) dan Air Panas (dulunya Hulu Gombak) adalah kawasan sawah padi milik Sutan Puasa. Beliau pernah mengambil upah membuat tali air selama tiga tahun di Serambut (Batu Lima Gombak sekarang). Ketika itu, Sutan Puasa adalah ketua yang disenangi penduduk tempatan kerana semua orang boleh mengerjakan sawahnya dengan kadar upahan sepuluh gantang padi daripada setiap seratus gantang.

Abdullah Hukum juga pernah pergi menghadap Raja Laut (Putera Raja Muhamad) kerana ingin meminta sebidang tanah untuk dijadikan kampung baru. Raja Laut memberikan surat kebenaran untuk membuka tanah di Pudu dan menjadi ketua penduduk di situ. Ada ramai orang Kerinchi mengikutnya dan tinggal di Pudu (di kawasan Bukit Bintang sekarang).

Di sana, Abdullah Hukum dan pengikutnya menjalankan aktiviti menanam sayur-sayuran, tebu, pisang, sirih dan bersawah padi. Abdullah Hukum menjadi Ketua Kampung di Pudu selama tujuh tahun. Dikatakan juga beliau pernah menjadi nakhoda yang mengambil upah membawa beras dengan perahu dari Klang ke Kuala Lumpur. Dia mendapat upah empat puluh ringgit untuk sekoyan guni beras.

Selepas membuka kawasan Pudu, Abdullah Hukum mendapat surat kebenaran daripada Raja Mahmud (Putera Sultan Muhamad) untuk membuka kebun di Bukit Nanas. Beliau juga mendapat surat kebenaran daripada Maxwell dan Raja Laut membuka Sungai Putih (kawasan Jalan Bangsar sekarang).

Ketika tinggal di Sungai Putih, Abdullah Hukum membuka Bukit Candi Putra (kini Bukit Putera) yang menempatkan Kompleks Angkasapuri dan Kampung Kerinchi). Abdullah Hukum diangkat menjadi Ketua Kampung di Sungai Putih dengan persetujuan Penghulu dan Datuk Dagang. Selepas dilantik secara rasmi sebagai Ketua Kampung dan Penghulu, Abdullah Hukum menghentikan perniagaan kerbau kerana beban tugas semakin bertambah.

Ketika beliau menjadi Penghulu inilah Abdullah Hukum cuba menyatukan tiga kaum utama di situ � Melayu, Cina dan India. Sebagai menghargai kejayaannya itu, dia menamakan jalan utama di situ sebagai Jalan Bangsa,sempena penyatuan ketiga-tiga kaum. Bangsa kemudian bertukar menjadi Bangsar.

Apabila meletus peperangan Selangor dan Pahang, Sultan Abdul Samad memanggil Abdullah Hukum untuk membantu melawan musuh baginda. Baginda melantik Abdullah Hukum yang juga Datuk Dagang sebagai panglima perang.

Sebagai menghormati jasa dan bakti Datuk Dagang, Sultan Abdul Samad mengurniakan sebidang tanah seluas satu perempat ekar kepadanya. Tanah itu terletak berhampiran Sungai Klang, satu kawasan strategik dari segi pertanian dan perhubungan. Di samping itu, Datuk Dagang dikurniakan kuasa untuk menyelesaikan masalah di kalangan penduduk kampung dan kawasan sekitarnya.

Datuk Dagang menjadikan kawasan itu sebagai perkampungan tetap untuk pengikutnya. Kampung itu dinamakan Kampung Haji Abdullah Hukum sempena nama beliau. Ketika Abdullah Hukum datang ke kampung itu, pada 1890-an, pekerjaan utama penduduk di situ ialah bersawah padi dan bercucuk tanam.

Selepas kemangkatan Sultan Abdul Samad pada 1898, Abdullah Hukum menumpukan baktinya kepada putera baginda, Sultan Alauddin Sulaiman Shah. Abdullah Hukum pulang ke Sumatera pada 1929, selepas menjadi ketua kampung selama tujuh atau lapan tahun. Menurut cerita, beliau meninggal dunia pada usia 125 tahun.

Haji Mahmud, seorang daripada enam anaknya mengambil tugas ketua kampung selepas bapanya mengundur diri. Cucunya, Kamaruddin Mahmud mewarisi pusaka kampung ini hingga sekarang, dan kesan peninggalan termasuklah sebuah rumah milik Abdullah Hukum masih ada di kampung Abdullah Hukum.

Kini, Kampung Abdullah Hukum terletak di tengah bandar raya Kuala Lumpur sudah jauh berubah. Harga tanah dan rumah kediaman di situ melambung berpuluh kali ganda. Sudah tidak ada orang yang bersawah padi atau berkebun sayur di situ lagi. Sungai Klang yang menjadi terusan di Kampung Haji Abdullah Hukum sekarang bukanlah aliran sungai yang asal. Sungai ini dulunya melingkari bahagian Jalan Syed Putra yang kini menjadi tapak pusat beli-belah Mid Valley.

Ceritakanlah kepada anak-anak, rakan2 anda akan kisah ini. Janganlah nama melayu ini ditelan nama Kapitan Yap Ah Loy seperti yang ditulis oleh penjajah yang akhirnya menjadi teks sejarah di sekolah...

http://malaysiasensasi.blogspot.com/2010/01/siapa-abdullah-hukum-episod-2.html

Friday, December 18, 2009

KEBAJIKAN CARA BN



Minggu lalu saya memperbaharui cukai jalan untuk motorsikal.Cukai jalan memang telah di mansuhkan sejak beberapa tahun lalu melalui dasar keprihatinan BN kepada golongan berpendatan rendah.
Kononnya untuk menggalakan rakyat memperbaiki taraf hidup dgn berjimat wang bayaran cukai jalan RM30-60 setahun berdasarkan cc motorsikal.
Pada awal julai 2009 polisi kebajikan ini dilanjutkan pula dgn potongan harga kepada sesiapa yg mengambil lesen motorsikal.

DASAR TIDAK IKHLAS
Namun apa yg saya alami minggu lalu adalah seseuatu yg rakyat 1 Malaysia wajib faham mengenai BERI TANGAN KANAN , AMBIL TANGAN KIRI pemerintah BN
Motorsikal sy berusia lebih 7 tahun. Mengikut dasar lama, motorsikal yg selesai ansuran (hutang) tidak perlu lagi mengambil polisi first party atau komprehensif yg harganya mahal mencecah RM200. Memadai polisi third party yg hanya dlm lingkungan RM60 - 80 sahaja.
Tapi kali ini,kerani di pejabat pos memberitahu peraturan baru KERAjaan motorsikal dibawah 10 tahun mesti mengambil polisi komprehensif.Oleh kearan motorsikal sy melebihi 120cc maka harga insuran nya hampir RM250.Bayangkan jumlah ini cukup untuk menampung belanja pasar golongan berpendatan sederhana untuk seminggu. Bagi keluarga yg tidak ramai dan bukan di kawasan bandar cukup untuk belanja 1 bulan.
Inilah sebenarnya polisi KERAjaan BN. Mereka mengurangkan harga pada satu perkhidmatan dan dlm masa yg sama menaikkan perkhidmatan yg lain.Hancurlah KERAjaan zhalim. Memang dlm baget 2010 ada disebut pemotongan cukai pendapatan dan penambahan subsidi.Tapi kita dapati barang barang keperluan harian naik mendadak.
KERAjaan kemudian mempersalahkan pengeluar krn menaikan harga sewenang wenangnya. Rakyat telah diperbodohkan 2kali. Mustahil pengeluar besar seperti nestle,lever brothers dan lain lain boleh menaikan harga sesuka hati tanpa disaman ole KERAjaan. Mereka pengilang besar bukannya beroperasi bangsal belakang rumah yg boleh lari jika dicari penguat kuasa.

WUJUD PERJANJIAN
Jadi mengapa mereka boleh menaikan harga? Berkemungkinan mereka ada perjanjian dgn KERAjaan untuk ganti penambahan subsidi yg diberikan. Perkara ini juga berlaku pada syarikat insuran tadi. Mustahil insuran motorsikal boleh diubah polisi nya bawah 10 tahun perlu first party tanpa pengetahuan KERAjaan. Jika KERAjaan membenarkan,apakah motifnya? menampung pengurangan cukai? Kalau benar, memang betul betul KERA
Hal yg sama berlaku pada pengusaha gula yg hanya dimonopoli segelintir syarikat yg rapat dgn KERAjaan. Ubat ubatan yg melambung harganya, juga beras yg dikuasai oleh kroni BN. Mereka monopoli dan terus menekan rakyat, inilah yg membuat rakyat semakin muak dan menyampah pd KERAjaan. Susah untuk kita bertemu seperti polisi Pakatan rakyat beri air percuma,hadiah untuk warga emas tanpa mengenakan apa apa cukai tambahan.
Wang sudah menjadi mainan KERAjaan BN yg mengaut keuntungan negara dan terus menindas rakyat dari satu perkara ke satu slogan..KERAjaan zhalim pasti akan hancur..

Pengguna Resah bersama penulis
Gombak,S'gor

Saturday, November 21, 2009



aku membelek akhbar.tengok wajah-wajah riang anak bangsa aku yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam exam UPSR...aku tak berapa hairan sangat dengan prestasi anak-anak bangsa aku yang duduk di bandar, cuma tumpuan aku agak kaget dan tersentap bila ada cerita sedih disebalik kejayaan mereka di luar bandar.

gambar kat atas aku amik kat utusan. cerita kejayaan anak bangsa aku ummu aiman yang berjaya daapt 5A dalam upsr. back gorund dia dari kalangan keluarga susah. bapanya hanya mengambil upah menyulam anak padi di bendang.

gambar ke dua, muhammad nabil yang cacat kaki kirinya jugak berjaya dalam exam UPSR.

aku membelek akhbar utusan mukasurat 14 dan 15.

di muka surat 14 ada gambar cukup menyayat hati. gambar anak bangsa aku bernama muhammad zikri mohd yunan yang menziarahi kubur bondanya sambil membawa slip keputusan 5A upsr nya... gambar tu kata budak bertuah ini ada di melaka. aku tak mampu nak cakap apa-apa lah bila aku tengok adik zikri melutut di pusara bondanya ..aku yakin dia nak bagitau bondanya bahawa dia mendapat 5a !..ya allah rasa sedih dihati..aku mintalah agar ali rustam memberikan biasiswa penuh kepada adik zikri ni..jagalah kos pembelajaran dia,letakkan dia kat mana-mana MRSM .

muka surat 15 lagi syahdu..adik izzati di ipoh perak mendapat 5a tetapi sekadar melihat keputusan examnya di papan kenyataan sekolah. pasal apa ? pasal mak bapak dia ada berhutang RM57 yuran tahunan sekolah. dek kerana RM57 inilah adik izati tak dapat PEGANG SLIP sepertimana rakan-rakan yang lain..

dr zambry dll pemimpin umno dari negeri yang aku sebutkan... kau tahu apa yang perlu kau lakukan ! korang tengok sendirilah cerita anak-anak bangsa kita yang hebat ini dalam akhbar utusan hari ini..ini lambang cekal,lambang gigih anak melayu !

aku doakan seluruh anak bangsaku berjaya di dunia dan akhirat ! amin
Posted by GAP KEMBALI at 5:24 PM

Wednesday, November 11, 2009

KEBENARAN MENGHAPUS KEBATILAN


Salam to all..PAS for all..aku ada cerita nak kongsi kat korang.,mana tau ada korang yg tak berapa nak paham apa itu islam..nak bagitau sikit je apa erti perjuangan..nak bagi kenal mana sebenar pejuang islam..mana pejuang bukit uhud..yg mana pejuang yg hanya angguk angguk..bunyi mcm keras je..memang KENA keras kalau nak perkasa..

Cerita ni cerita lama..tapi ada gunanya kalau betul asas perjuangan PAS memang perjuangkan islam..aku tau umno bukan membela islam..tapi kena ingat PAS tidak boleh melakukan islam sesuka hati PAS kalau tak mahu PAS terus kalah dan terus di hina..lebih takut kalau kita juga akan tewas di akhirat..minta dijauh kan tuhan..

Hari tu bila Hj Nizar pegang lilin..apa korang rasa..aku melihat 2 benda
1. Nabi tak pegang lilin bila orang kafir mati..
2. Hj Nizar tak kuat sebagaimana aku ingatkan..tunduk dan patuh pada cina..kenapa tak Hj Nizar kata kita org islam tak boleh buat benda ni..masyarakat nampak Hj Nizar di bayangi cina..

Bukan tu aku nak cerita..bila ini berlaku Dr Zambry ambil kesempatan..front page akhbar dia buat statement “mana dia ulama Pas ni,tolong jelaskan”

Tok guru Nik Aziz pulak, bila dengar Dr Zambry cakap mcm tu, esoknya tok guru latah pun keluar fatwa “tu lilin budaya,bukan lilin agama” lepas tu abeh budak budak islam pi pegang lilin kat Kg Koh..

SAH !!tok guru dah kena perangkap Dr Zambry..Dr Zambry memang harapkan jawapan dari tok guru..mcm mana tok guru tak boleh nampak benda mcm ni..aku pun boleh nampak..mana perginya cerita Saidina Ali yg diludah oleh kafir laknatullah yang hanya tinggal untuk dipenggal kepalanya..lain kali kalau nak lawan politik umno tanya aku..

Dr Zambry tak jawap balik..dia hanya nak tok guru jawap..dan benar lah telahan dan agakan Dr Zambry dan puak puak omno yg berjaya membaca kepala otak Mursyidul Am kita..maknanya Dr Zambry berjaya mengawal politik PAS yang tanpa silap..dan kita sebagai penyokong..menyokong membuta tuli..wala’ apakah ini

Aku mengharapkan tok guru akan jawap “mungkin Hj Nizar terlanjur, ambo sebagai Mursyidul Am PAS akan memanggil beliau”

Jika itu berlaku kita telah menyelamat juga3 perkara..pertama kita telah berjaya dalam akidah dan perjuangan islam kita dan kedua masyarakat akan nampak kesungguhan PAS dalam beragama serta yg ketiga Dr Zambry dan umno akan hilang arah serta tak dapat membaca teori politik PAS..kerana Dr Zambry dan umno tahu politik PAS hanya dikepala Mursyidul Am..aku terima qada' dan qadar allah sepertimana aku terima Perak di rampas umno..

Rentetan dari itu dari satu perkara ke satu perkara menimpa kita ..tak payah aku nak cerita kat sini..bila Cuma kita cuba menyembunyi kan kebenaran dan hak allah, pasti akan allah akan mendedahkan keburukan..korang jangan kata itu ujian..itu semua bala allah..

Aku utarakan ini bukan kerana aku kurang ajar..tapi aku berpegang pada ayat allah surah an nisa’ permulaan ayat 59.. aku bukan lari dari perjuangan..panggil lah aku bila bila masa walau tengah malam pun..untuk islam aku sanggup..

Insyaallah nanti akan aku sudahkan cerita ini lebih mengharukan..aku sayangkan jemaah islam sekalipun jemaah islam yang baru muncul itu akan bernama umno..pesan nabi “akhir zaman nanti duduklah kamu didalam jamaah,supaya dapat menjaga iman kamu”


KEBATILAN TAK AKAN TERHAPUS DENGAN KEBATILAN..
Yang baik dari ALLAH…

Tuesday, October 27, 2009

2 aziz yang memandai mandai






`Alif Laam Miim. Ghulibatirruum` Bermaksud- Hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahui. Orang-orang Rom telah dikalahkan. Ar-Rom 1-2. Selawat dan salam penuh kasih sayang kepada Rasul saw, kaum keluarga baginda dan semua para sahabat yang dihormati sekelian. Kepada semua saudara ummah yang tetap memperjuangkan kebenaran di zaman ini semoga terus mendapat petunjuk.

Jika gelagat kedua-dua Abd Aziz yang telah menjadi bualan ramai itu tidak melibatkan kepentingan dan masa depan ummah, saya pun tidak rasa perlu untuk masuk campur lagi kerana telah banyak kita dengar pandangan yang pro dan kontra berkaitan provokasi mereka. Tetapi saya lihat masih tidak ada atau terlalu sedikit yang benar-benar meletakkan kepentingan ummat Islam sebagai kayu pengukur kepada pro dan kontra pandangan-pandangan tersebut. Saya ingin mengajak ummat Islam semua melihat serta menilai apa untung dan ruginya menyokong atau menyanggah pandangan tersebut ataupun mempunyai pandangan yang lain supaya lebih memberi manfaat kepada ummah.

A.Aziz yang pertama sebagai ahli akademik, pensyarah undang-undang yang selama ini dilihat pro PAS telah membuat kritikan yang agak `ultra` sehingga masuk campur dalam urusan kepimpinan PAS dan cuba membuat provokasi berkaitan hirarki kepimpinan PAS kini, yang ideal bagi pandangan beliau supaya sesuai dan serasi dengan rakan dalam PR menghadapi lawan mereka BN. Keputusan pilihanraya kecil Bagan Pinang yang tidak memihak kepada PAS (PR) dijadikan antara asas utama logik akademik beliau. Walau pun dalam siri rentetan pilihanraya kecil sebelum ini memihak kepada PR sudah tidak penting lagi nampaknya bagi A.Aziz (1). Begitu juga sebaliknya biarpun banyak pandangan-pandangan beliau mengenai undang-undang dan demokrasi diguna pakai oleh ahli PAS serta pimpinannya sebelum ini, sekarang tidak! kerana beliau telah memasuki ruang `penalti` yang dirasakan bukan untuknya.

A.Aziz kedua yang memang telah dikenali mediamassa `pantang dijolok` lalu buat-buat latah mencadangkan provokasi kedua iaitu Muktamar Khas memilih pimpinan tertinggi bagi merealisasikan saranan ahli akademik yang menunjukkan prihatin kepada masa depan PAS itu. Sedangkan PAS baru saja memilih dan menerima mandat kira-kira 5 bulan yang lalu. Yang peleknya lagi, dia tu sendiri Mursyidul Am PAS, kalau perkara tu besar dan penting sangat, saya rasa elok saja dia yang panggil `meeting` Majlis Syura PAS dan taklah riuh seluruh dunia dan ummah pun tak pening kepala memikirkannya. Tetapi mungkin kerana selalu terbawa-bawa dengan tabiat `berpolitik` semua perkara nak dipolitikkannya. Gelombang kedua inilah bagi saya, sebenarnya yang menepati kemahuan dan kehendak banyak pihak-pihak yang berkepentingan di dalam dan di luar PAS. Mereka seolah-olah tidak dapat menerima keputusan muktamar yang tidak memihak kepada golongan pro Anwar lalu menunggu issu yang boleh dikira sesuai untuk dikocak dan digaulkan semula bagi memenuhi kepentingan mereka yang nampaknya sudah mulai hilang kesabaran serta kewarasan.

Jika diimbas kembali, sebelum muktamar PAS yang lalu telah wujud dua kecenderungan berikut;

1) Pro Anwar dengan berkiblatkan PR tanpa berdolak dalih lagi, bahasa mudah saya `percaya bulat-bulat` dengan Anwar dan DAP yang dinaungi oleh A.Aziz Nik Mat sebagai Mursyidul Am PAS serta puak-puak profesional yang kurang berpengalaman dalam PAS, contoh dalam issu 16 September.

2) Bersama dengan PR tetapi waspada dengan Anwar dan DAP serta bersedia pula untuk berbincang dengan sesiapa sahaja termasuk UMNO untuk kepentingan ummat Islam dan perjuangan Islam. Mereka dinaungi oleh Presiden, Timbalan dan mereka yang telah lama dalam sepak terajang politik Malaysia seperti Mustaffa Ali dan lain-lain yang dilebel sebagai `puak Erdogan` oleh golongan profesional.

Sebagai ahli biasa PAS, saya melihat wujudnya 2 kecenderungan tersebut mempunyai kepentingan atau latar belakang sejarah yang berbeza. Yang pro Anwar dan berpatah arang dengan UMNO ialah mereka yang percaya bahawa UMNO/BN adalah musuh utama bagi perjuangan Islam di Malaysia dan perlu ditentang habis-habisan. Untuk menentang UMNO/BN mereka merasa peribadi Anwar dan PR ada kekuatan yang ampuh bagi meruntuhkan kerajaan BN lalu ditegakkan kerajaan PR. Mereka seolah-olah mengkultuskan Anwar dan DAP kerana sudi berkawan dengan PAS. Kecenderungan inilah yang popular dan mudah untuk kita dapati di mana-mana. Tambahan pula ramai profesional menyebelahi dan mereka `smart` bertindak serta melebelkan musuh. Persoalan saya, mungkin juga ummah yang lain kerajaan PR itu sendiri nanti, apa asas dan dasar-dasar persetujuan bertulis mereka? Adakah Islam dan ummah jadi keutamaan mereka atau hanya aku-janji yang tidak boleh dipegang tetapi hanya menepati ciri-ciri populist dan kemahuan massa ?

Kedua, kecenderungan yang tidak popular dan masih dibayangi pengaruh PAS tradisi yang mengambil sikap berhati-hati dan dilihat lembab serta lambat bertindak, tidak agresif (kolot) tetapi ditakdirkan Allah swt masih menguasai pimpinan utama PAS selepas muktamar kecuali Mursyidul Am. Saya melihat kecenderungan pihak yang dilebelkan tradisi atau ortodok ini oleh pihak-pihak yang bernafsu besar ada mempunyai ciri-ciri atau sikap berhati-hati serta berprinsip warisan Almarhum Ustaz Fadhil Noor dalam menjalinkan perhubungan dengan pihak lain. Dan yang terlebih penting mereka tidak terus memutuskan hubungan dengan mana-mana pihak kerana nak menjaga atau mengambil hati kawan baru. Mereka bertindak sebagai sekurang-kurangnya lelaki kalau tidak `jantan` pun, bebas untuk berkahwin lebih dari seorang. Pihak satu lagi pula nak supaya PAS ni berwatak `perempuan` hanya boleh kahwin dengan seorang laki saja, kalau main kayu tiga atau empat, `pompuan` tu jahat namanya. Kepada ahli-ahli PAS, kerana saya pun ahli juga, PAS ni ibarat seperti `perempuan` ka atau lelaki sejati dalam kedudukan menjalinkan kerjasama ini?

PAS ni nak jaga kepentingan kekasih ka atau nak jaga kepentingan ummah? Kalau tidak berhajat nak tinggalkan kekasih pun, berkira la dengan orang tua-tua untuk kahwin bagi sah ada hitam putih baru la beranak pinak nanti tak timbul masalah. Takut nanti ada yang buat kerja sambut Deepavalli, ada yang dok kalut nak pi haji dan ada pula dok kira dah, nak dapat hadiah Christmas serta angpow Tahun Baru Cina. Kalau pun nak berbincang dengan UMNO dan Raja-raja Melayu untuk mengambil peluang supaya Islam boleh ditegakkan, bincanglah betul-betul! Nak takut dekat sapa? Kita buat untuk kepentingan kita, ummah dan Islam. Itulah siasah yang sepatutnya ada dan itulah yang Almarhum dulu tinggalkan. Saya doakan supaya PAS tidak terpengaruh dengan gerakan populist yang cuba mengikis saki baki perjuangan PAS yang masih ada kemahuan ikhlas diperingkat tradisi untuk memartabatkan Islam yang sebenar demi kepentingan ummah. Firman Allah bermaksud, `Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.` Al-Baqarah 143.

Jika mereka yang tak mau terima hakikat perjuangan Islam perlu begitu, merekalah sepatutnya mencari alternatif menubuhkan parti baru PUS misalnya `Pakate Untuk Semuo` A.Aziz Nik Mat boleh jadi Mursyid merangkap Presiden seumur hidup dan A.Aziz Bari layak jadi SU Agung Tetap. Timbalan, Naib-naib dan Ajknya banyak boleh pilih, popular belaka; Husam, Khalid Samad, Dr Mujahid, Hanipa Maidin, Ir Nizar, Dr Hatta, Dr Lo`Lo`, Dr Mareah dan ramai lagi kecuali ana. Sekian.

- katakanlah kebenaran itu walaupun ianya pahit -

Friday, September 4, 2009

PENYUCIAN HARTA



NISAB 2009

TAHUNAN RM7,900.00

HARGA EMAS HARIAN
RM108.84

KADAR NISAB TAHUNAN

TAHUN KADAR NISAB
2009 RM 7,900.00
2008 RM 6,400.00
2007 RM 6,100.00
2006 RM 6,148.76
2005 RM 4,577.59
2004 RM 4,235.16
2003 RM 3,725.93
2002 RM 3 ,182.99
2001 RM 2 ,826.30

Maksud hadis: " Tidak dikenakan ke atasmu apa-apa (zakat) sehingga sampai dua puluh dinar. Jika kamu memiliki dan sampai haulnya, maka padanya (zakat) setengah dinar)"
(Hadis riwayat Abu Daud dan Baihaqi )
1/2 dinar itu adalah 1/40 (2.5 %) daripada 20 dinar. Berdasarkan kiraan sekarang 20 dinar (miskal) emas itu bersamaan dengan 85 gram emas.

Mengikut jumhur ulama fiqh, kadar zakat pada harta yang melebihi nisab juga adalah sama iaitu 1/40 (2.5%) samada lebihnya itu sedikit atau banyak.

Manakala para ulama masa kini dan para pengkaji berpendapat bahawa kadar nisab matawang itu adalah mengikut kadar nisab emas iaitu 85 gram. Perkara ini telah sabit dengan dalil-dalil yang banyak bahawa nisab emas dan perak itu sama sahaja nilainya pada zaman Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam dan zaman al-Khulafa ar-Rasyidin. Satu dinar sama juga nilainya dengan 10 dirham dan sepakat para ulama bahawa nisab emas berbentuk dinar ialah 20 dinar dan nisab perak berbentuk dirham ialah 200 dirham.

Ulama as-Syafi'yyah menjadikan emas sebagai sandaran dalam menilaikan benda yang dicuri bukannya perak, yang mana jika benda yang dicuri itu sampai nilai 1/4 ( satu perempat ) dinar, maka wajib ke atas pencuri itu dikenakan potong tangan.
Katakan..mengikut harga pasaran sekarang harga satu gram emas (21 karat) ialah RM100.00, maka kadar 85 gram ialah RM100.00 x 85 = RM8500.00 (lapan ribu lima ratus ringgit malaysia).
Demikianlah nisab zakat matawang yang wajib zakat padanya yang didasarkan pada nilai emas.

Walaubagaimanapun, mestilah diambil perhatian bahawa nilai emas akan berubah dari masa ke semasa dengan sebab perubahan turun naik harga emas di pasaran. Oleh yang demikian Majlis Ugama Islam sebagai pihak yang menetapkan kadar zakat akan sentiasa mengikuti harga pasaran emas dan memaklumkan kepada orang ramai yang hendak mengeluarkan zakat wang simpanan mereka dari masa ke semasa.

Friday, August 28, 2009

MERDEKA JIWA



Tak lama lagi Malaysia akan menyambut ulang tahun kemerdekaan..tak kira lah cara macam mana kita mendapat kemerdekaan itu..dengan darah, dengan keringat, dengan putar belit atau dengan keterpaksaan..MERDEKA KAH KITA..merdeka sebenar adalah bebas dari neraka allah..

Hari ini aku melihat masjid..surau dipenuhi saf safnya oleh golongan tak kira usia muda..tua..tak kira waktu..semuanya bagaikan seganding mengimarahkan..yang bersembahyang..yang membaca al quran..dan yang sedang belajar fardu ain..ALHAMDULILLAH kita telah berjaya..

Hari ini juga aku melihat banyak pasaraya besar di bandar bandar utama di Malaysia kepunyaan MILIK KITA..juga kedai kedai runcit di taman, di kampung hampir kesemua nya MILIK KITA..ALHAMDULILLAH kita dah berjaya..

Pun hari ini aku juga melihat anak anak kita tidak lagi merempit,meragut,bersosial , berpeleseran , menagih dadah , menghirup arak , estacy , ice , bersekedudukan dan segala macam kerosakan..kebanyakan menghabis masa mendalami ilmu bermula dari pondok hingga ke Azhar.. ALHAMDULILLAH kita hampir selesai dengan masaalah sosial..

Dan sesungguh hari ini dapat juga aku melihat undang undang allah dapat dijalankan di bumi Malaysia..pencuri di potong tangan..penzina di rejam.. peminum arak di rotan ALHAMDULILLAH kita dah berjaya ..

Mana pergi nya PAS ni.. mana UMNO ni.. mana PKR ni..ALHAMDULILLAH semua itu tiada lagi..semua nya melagu kan al quran dirumah sendiri..tidak ada ceramah politik di hujung hujung kampung..tidak ada lagi putar belit di TV TV kerajaan..

Semuanya ke surau , masjid berdekatan dan pulang mengajar anak anak mengaji al quran di rumah , menghafal hadis , mentelaah kitab..kita sudah tiada minat lagi pada HARAKAH ..pada UTUSAN MALAYSIA.. paling tidak pun kita akan mentelaah SAIRUS SALIKIN

Kampung kampung .. taman taman .. bandar bandar.. tidak ada lagi UMNO,PAS mahupun KEADILAN..semuanya bersama bersatu dalam satu ukhuwah islamiah yang hebat.. ALHAMDULILLAH..tuhan telah menyatukan kita semua SESAMA ISLAM..

Dan tak lama lagi kita akan menyambut ULANG TAHUN KEMERDEKAAN MALAYSIA YANG KE 115 …INSYAALLAH……………….semuanya ini terjadi selepas UMNO berjaya dihancurkan..

Thursday, August 27, 2009

SAYANG KAN PAS


Aku ingatkan diriku bahawa ujian allah akan datang kepada kita selagi kita beriman dan bertaqwa kepadanya..ujian datang masa kita susah , masa kita senang , masa kita sihat juga masa kita sakit..paling penting sejauh mana kita menghadapi ujian demi ujian bagi menjadi kan kita golongan yang beriman dan bertaqwa.. JANGAN KAMU KATA KAMU BERIMAN SELAGI MANA BELUM DI UJI…

Semoga apa yg aku utarakan ini tidak menimbulkan kemarahan semua pihak..pahami lah secara rasional dan bersikap terbuka supaya yg baik dapat di lihat..

Ujian allah juga datang pada PAS ..masa kita kalah kita tahu bersyukur dan lebih bnyk memohon pertolongan darinya..dan sehingga allah benar benar memberi pertolongan dengan memberi kemenangan kepada PR memerintah Perak..lebih menakjubkan allah memilih wakil dari PAS sebagai Menteri Besar Perak biarpun mempunyai jumlah kerusi yang paling sedikit..kerja siapakah itu..kita tahu dan kita telah bersyukur atas pemberiannya..

Setelah 11 bulan kita memerintah bersama PR , kita telah digembirakan dgn satu lagi kemasukan adun Bota , Nasha ke dalam PR ..habeh penuh satu stadium kat bota termasuk lah aku kena kencing..(lupakah kita) tak sampai 3 hari kerajaan Perak PR telah di rampas oleh Umno dan Dr Zambry telah di umumkan sebagai Menteri Besar.. Kerja siapakah itu.. Apakah kita muhasabah diri tentang apa yg berlaku..kita tidak tahu apa yg dilakukan oleh pimpinan PR terhadap Hj Nizar..Allah maha mengetahui apa yang mereka kerjakan..lupakah kita itu juga ujian tuhan...

ALLAH MEMBERIKAN MANA MANA KERAJAAN YANG DI KEHENDAKINYA DAN ALLAH JUA YANG MENJATUHKAN MANA MANA KERAJAAN YANG DIKEHENDAKI NYA….

Dan apakah kita PAS merasakan itu ujian allah..Tak, kita PAS tak mengaku itu ujian tuhan..kita percaya itu perbuatan khianat umno..itu memang perbuatan khianat umno tapi atas kuasa apa mereka dapat melakukan..dimana iman kita..kita turun bergolek , meniarap , di jalan jalan raya ..kita menyokong mengadakan sidang memalukan di bawah pokok , kita mencerca sultan , mufti dan siapa saja yang memberi penentangan..mana perginya akhlak peribadi seorang muslim..akhlak rasullullah yang kita selalu ceritakan..tuhan telah menghina kita kerana kita lupa ketentuan ilahi…

Yang ada hanya cerita cerita kosong , cerita penglipur lara mendodoikan anak tidor.. penuh dengan fitnah , umpatan , makian , cercaan , kalau nak kata Dr Zambry tu perampas kerajaan atau apa apa berkaitan kerajaan aku boleh terima..ni cakap hitam le, mugabe, mamak roti ler..bukankah itu mengumpat namanya..lebih teruk lagi di cakapkan dalam surau dan oleh org org yg tahu agama macam kita..kita parti islam..kalau ini berjaya kita bendung aku percaya makin bertambah sokongan dari rakyat terhadap kita dan yang terpenting kita mohon dari kemurkaan allah bersempena ramadhan ini..SAMA SAMA LAH KITA BERUBAH..kerana UMNO pasti bukan pembela islam..

YANG BAIK DARI ALLAH…

Tuesday, August 18, 2009

ANDA MUNGKIN TAHU






Oleh Zamri Kecik


1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida
Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa


3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

9. Mosquito repellents atau = penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketiki anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta. Anda perlu cuba jika tak percaya.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja) 27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby'.

28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!

30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan?

Sunday, August 16, 2009

ISLAM UNTUK SEMUA


Aku nak ajak korang semua menghayati kalimah PAS FOR ALL atau PAS UNTUK SEMUA yang semua kita laungkan..juga melalui banner , sticker , t shirt dll..semesti nya kita patut paham kalimah itu dalam maksud sebenar supaya ianya bukan sekadar retorik semata mata sebagaimana retoriknya 1 MALAYSIA..
Seperti mana kita tau PAS UNTUK SEMUA mempunyai maksud besar dalam arus politik kita..sebesar hajat kita semua..mengajak rakan rakan dari kaum india, kaum cina , iban, bidayuh menyertai PAS sehingga tertubuhnya KELAB PENYOKONG PAS..dan atas sebab kalimah itu juga ianya di lagukan dalam bahasa inggeris bagi meraih keutamaan bagi kaum lain..KITA...

Apakah ia hanya untuk kaum lain..KITA BAGAIMANA..

Kita jua tau islam meliputi semua..SIASAH .MUKANAKAHAT..MUAMALAT..JINAYAT semua nya ada didalam islam..PAS UNTUK SEMUA sama dengan ISLAM UNTUK SEMUA..dan semua bab disebutkan ada dalam islam..apakah ada dalam islam juga ada dalam PAS..sebab islam bukan hanya politik semata..

Setiap hari kita memerlukan asas asasi di rumah seperti beras , gula , tepung dan minyak masak..ini yang hanya kita perlukan dirumah setiap hari..YANG LAIN ADALAH LEBIHAN..dan kita juga dalam memberi bantuan tak akan lari dari memberi asas ini..
Apa kita kita mulakan dengan bangunkan beberapa kilang kecil membuat tepung di negeri yang kita ada sekarang (tak campur negeri yang dirampas) bagi memberi asas tadi buat semua rumah ahli PAS seluruh MALAYSIA..

Kita dengan lebih mudah tanpa perlu mencari pasaran kedai runcit, mini market, pasaraya..hanya dengan membekal pada setiap cawangan seluruh negara dapat menjana keuntungan ekonomi islam disamping memberi bekalan HALALAN TOYYIBAH untuk semua..
Jika di perlukan infak dari setiap ahli RM10 seorang bagi membangunkan kilang kecil tersebut, insyaallah aku akan bagi RM20..dan jika harga tepung semasa di jual RM2.30 sekilo ..kat aku hampa boleh jual RM2.50..

Bukan aku cakap besar atau omong kosong..SEMUA NYA KERANA ISLAM..
Anak anak kita juga berpeluang bekerja di sana...

YANG BAIK DATANGNYA DARI ALLAH..

Tuesday, August 11, 2009

BABI DAN SELSEMA


Influenza A H1N1 atau nama lebih meriah selsema babi telah meragut 38 nyawa setakat ini. Mati adalah ketentuan ilahi..selsema babi hanya penyebab..ia mungkin datang pada sesiapa saja yang di kehendaki..
Semua ini adalah musibah bagi mereka yang takbur dengan kekuasaan tuhan..dan bagi yang redha dengan ketentuan menganggap sebagai ujian bagi kita untuk terus merenung kebesaran tuhan.
Seperti mana kita tahu..aurat didalam islam bagi wanita paling kurang hanya wajah dan tapak tangan saja yang dibenarkan..selain itu dikira aurat hatta suara sekalipun..bagi golongan terdahulu hijab lebih merupakan penutupan aurat wanita yang sebenar..
Bila kita lari dari hukum tuhan pasti akan sampai balasan darinya bagi mengingat kan kita apa yang alpa..dan mulai kini kita akan melihat ramai yang akan mengenakan topeng muka(hijab) bagi mengelakan selsema babi..
SESUNGGUHNYA mati memang merupakan satu peringatan yang berkesan..
Kita juga di galakkan kerap membasuh tangan bagi menghindari Inflenza A..dan siapakah yang paling kerap mencuci tangan..manusia yang menunaikan solat pasti tidak terlepas dari mengambil wudhuk..dan semestinya membasuh tangan..
ALQuran telahpun mengatakan babi itu haram sehingga diletakan dalam najis yang terberat..manusia pandang mudah..dan diceritakan didalam daging babi itu mempunyai sejenis ulat yang boleh mendatang pelbagai penyakit..
Kenapa kebanyakan yang mati adalah kanak kanak..dan kenapa mesti kerap membasuh tangan..dan paling perlu diperhatikan KENAPA MESTI MENUTUP MULUT ..apa kah allah jadikan semua ini sia sia..telah 2 sebaran wabak melalui mulut..ari tu SARS dan sekarang H1N1..
Kita lebih percayakan apa yang didepan mata..padahal islam melindungi kita dalam semua hal..SEMUA HAL..
KITA di Malaysia masih lagi membela babi..wajarkah kita sekali lagi ke Kuala Lumpur bagi mengadakan satu lagi demontrasi penghapusan / penutupan ternakan ternakan babi di Malaysia..
Sedikit iktibar dari cerita Ust Azizan Menteri Besar Kedah dengan langkah berani dan mendahului kita..dengan hanya merobohkan pusat penyembelihan babi dan tak sampai seminggu..
ALLAH telah mengganjarkan dengan satu kontrak pelaburan bernilai 3.8 billon
Adakah Ust Azizan akan tewas pada pilihanraya akan datang ..jika di takdirkan kalah sekalipun aku tetap menikmati kemanisan kebenaran yang tanpa perlu di laungkan.. ..KITA BERADA DIDALAM PAS KERANA MENJAGA KEPENTINGAN AGAMA BUKAN MENJAGA KEPENTINGAN POLITIK

YANG BAIK DARI ALLAH..

TERPAHAT

KAMI MENGALU - ALU KAN SEBARANG PANDANGAN & MAKLUMAT ANDA SEMUA...SMS ATAU HUBUNGI DI TALIAN 019 5528 417 ATAU 013 530 9053... BERSAMA BERMAKLUMAT...TERIMA KASIH

About Me

My photo
MANJUNG, Malaysia
019 5528 417